İkinci el araçlara vergi mi geliyor?
Yıl başından bu yana satışların azaldığı ve fiyatların düştüğü ikinci el araç sektöründe, bugünlerde vergi konusu gündemin ilk sıralarında yer alıyor. Henüz üzerinde çalışmaların devam ettiği düzenleme hakkında sektörde farklı görüşler bulunuyor
İkinci el araçta vergi fiyatlara nasıl yansıyacak?
İkinci el araç piyasasındaki güncel durumu ele aldığımız yazı dizimizin ikinci bölümünü, son dönemde çokça tartışılan vergi konusuna ayırdık.
Son aylarda satışların durma noktasına geldiği sektörde kademeli normalleşme adımları ile umutlar artarken, ikinci el araç satışlarına getirilmesi öngörülen vergi konusu da sektörün gündeminde ilk sıralarda yer alıyor.
Bu noktada tartışma konusu haline gelen ikinci el araca vergi konusunu mercek altına almakta yarar var. Habertürk’ten Ahmet Kıvanç’ın geçtiÄŸimiz haftaki haberinde aktardığına göre, ikinci el araca vergi düzenlemesi Hazine Maliye Bakanlığı’nın koordinasyonunda sürdürülüyor. Yapılacak düzenlemeyle, gayrimenkul alım satımlarındaki tapu harcında olduÄŸu gibi ikinci el araç alım satımında da binde 5 oranında harç ödenmesi öngörülüyor.
Bu vergi düzenlemesinin meclisten geçmesi halinde ikinci el araç piyasasını nelerin beklediÄŸini ise sektörün üst düzey isimlerine sorduk. Habertürk’e özel açıklamalarda bulunan ikinci el araç firmalarının temsilcileri, önümüzdeki döneme iliÅŸkin beklentilerini anlattılar.
‘Talebi olumsuz etkiler’
Okulların Mart ayında açılması ve yaz turizmiyle birlikte önümüzdeki dönemde talebin tekrar yükselmesini beklediklerini vurgulayan Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız, satışların artması için finansmana erişimin de önemli olduğunu belirtti.
Ayyıldız, “Kredilerdeki faizler ne kadar düşük olur ve tüketici finansmana ne kadar rahat ulaÅŸabilirse otomobile olan talep de doÄŸru orantılı olarak artacaktır” dedi.
Emre Ayyıldız, ikinci el araçlarda vergi konusu hakkında da, geçmişteki uygulamaları hatırlattı.
Ayyıldız, “Yıllar önce de buna benzer bir uygulama vardı. O dönemde yapılan vergi uygulaması devir süreçlerini yavaÅŸlattığı ve birçok hukuki sorun ortaya çıkardığı için kaldırılmıştı. Ä°kinci el otomobillere yeniden bir vergi uygulaması getirildiÄŸinde devlete ekstra bir gelir saÄŸlanacak olsa bile, bu durum ikinci el otomobil talebine olumsuz yansıyacaktır” ifadelerini kullandı.
Sektörün kademeli normalleÅŸmeye dönülmesini olumlu karşıladığını da aktaran Ayyıldız, “Yılın ikinci çeyreÄŸinde, bir önceki yılın aynı dönemine göre satışların ivme kazanacağını düşünüyoruz. Yılın ikinci yarısında ise, faiz indirimleriyle birlikte tüketicilerin finansmana eriÅŸiminin artmasını ve otomobile olan talepte güçlü bir yükseliÅŸ görmeyi bekliyoruz. Ä°kinci el otomobil ve hafif ticari araç pazarında 2021 yılı sonunda 7 milyon adet satış gerçekleÅŸeceÄŸini öngörüyoruz” dedi.
‘Kayıt dışına iten bir uygulamaya dönüşür’
Otoshops Genel Müdürü Melih Mutlu da, gelecek döneme dair beklentilerini Habertürk ile paylaştı.
Hem kısıtlamaların kalkması, hem baharın gelmesi, hem de tekrar faaliyete geçen sektörlerin ekonomik olarak toparlanmaya baÅŸlaması ile pazarın hareketleneceÄŸini kaydeden Mutlu, “Talep artışı ile düşen fiyatların tekrar yukarı yönlü seyrini görebiliriz” dedi.
Ä°kinci el araçlarda gündeme gelen vergi konusuna da deÄŸinen Mutlu, “Vergi, kayıt dışına iten bir uygulama olduÄŸu için arzu ettiÄŸimiz bir uygulama deÄŸil. Geçen yıl yaÅŸanan spot hareketi engellemeye yönelik bir vergi olduÄŸunu düşünmekle birlikte, hem kiralama sektörünü hem de kurumsal ikinci el sektörünün geliÅŸiminde maliyet yükü oluÅŸturacak ve fiyatlara yansıyacaktır” görüşünü paylaÅŸtı.
Pazarın 8 milyonluk seviyelerde gerçekleÅŸeceÄŸini öngördüklerini belirten Mutlu, “Ä°kinci elde yaÅŸanan durgunluk ikinci çeyrek ile birlikte toparlanacaktır. Kasım ayından bu yana ertelenen talep bahar aylarında realize olacaktır. Sıfır araç pazarında azalan dizel arzı, ikinci el de tüketiciler için halen bir tercih sebebi. Sıfırda yaÅŸanan bu dönüşümün ikinci ele yansıması çok daha uzun sürecektir” dedi.
‘Fiyatlara yansıması büyük oranda olmaz’
VavaCars Kurucu Ortağı ve CEO’su Lawrence Merritt ise, ikinci el araçlar üzerinde çalışılan vergi düzenlemesi ile ilgili olarak, fiyatların getirilecek bir vergiden büyük oranda etkilenmeyeceÄŸini savundu.
Merritt, “Verginin tam olarak hangi araçlara ve hangi kapsamda geleceÄŸi henüz net deÄŸil. Binde 5 olarak tartışılan yeni verginin fiyatlara yansımasının da büyük oranlarda olmayacağını ve talebi de olumsuz etkilemeyeceÄŸine inanıyoruz” açıklamasında bulundu.
Ä°kinci el araç pazarına yönelik güncel veriler de paylaÅŸan Merritt, “2021 Ocak ayı 2020 Ocak ayına göre yüzde 28 daha aÅŸağıda tamamlandı. Fiyatlarda yüzde 15 düşüş yaÅŸandı. Kredi faiz oranlarının yüzde 20 sınırına dayanmış olması ve ikinci elde satışların yüzde 70’inin ipotekli satış olmasından dolayı durgunluk devam etmekte. Ä°kinci elde ilgi ekonomi segmentine yönelmiÅŸ durumda” dedi.
Sektörde biriken stoklara da dikkat çeken VavaCars CEO’su Merritt, “Ekim-Kasım aylarında yüksek fiyattan alınmış araçların stoku erimekte ve bu gerçekleÅŸtiÄŸinde fiyatlarda tekrar bir yükselme gelebilir. Mart ayı sonunda 2020 model araçlar için kampanyaların sona erecek olmasıyla beraber sıfırdan ikinci ele kayma baÅŸlayacaktır. Ayrıca ikinci el araçlar için gündemde olan vergi, sıfır kilometre araç tedarikinde yaÅŸanabilecek sorunlar, bayram ve tatil dönemiyle beraber otomobil ihtiyacının artması, pandemi kısıtlamalarının gevÅŸetilmesi gibi etkenlerle ikinci ele olan talep artacaktır” görüşünü paylaÅŸtı. YiÄŸitcan Yıldız / Habertürk