Bu yıl otomotivde ne gibi gelişmeler olacak?
İkinci el pazarı büyümeye devam edecek ancak bu fiyatlarla mı? Dünya değişiyor ve yapay zeka her gün daha akıllı hale geliyor
DeÄŸerli dostlar,
Yeni yıl geldi, hoş geldi. Otomotiv pazarı sürpriz bir şekilde sancılı geçen 2020 yılında artış kaydetti.
Geçtiğimiz yıl Türkiye’de toplam 772.788 adet araç satıldı (ağır vasıta hariç). Bunun 610.109 adedi binek, geri kalan 162.679 adedi hafif ticari araç oldu. Satışlar, 2019 yılına göre %61,3 arttı. Zorlu bir yıla raÄŸmen satışların artmış olması sevindirici.
Bu yıl otomotivde ne gibi gelişmeler olacak?
Benim tahminim sıfır araç satışlarında sıkışma olacak. İkinci el pazarı büyümeye devam edecek ancak bu fiyatlarla mı? Hep beraber göreceğiz. Faizler bu şekilde artmaya devam ederse otomobil sahibi olmak isteyen vatandaşımız giderek daha çok zorlanacak gibi görünüyor.
Taşıt kredi faizleri ağırlıkla 2020 nisan, mayıs ve haziran aylarında(%8 seviyesinde) yılın en düşük oranlarında gerçekleştikten sonra Ocak 2021’de gelinen düzey ortalama yıllık %20 ile, en yükseğe işaret ediyor.
Peki nasıl otomobil sahibi oluruz?
Firmalar cazip kampanyalar ile karşımıza çıkarlarsa satışlara olumlu olarak yansır bence. Bu durum 2. el için de geçerli. Bu durumda sıkı bir rekabetin olduğu yıla hazır olalım. Bir de yıl içinde ÖTV düzenlemesi gelirse, fiyatlar daha da düşer, tadından yenmez. O zaman hayallerimize kavuşabiliriz.
Pazar bu yıl artar mı? Emin değilim, dinamik bir yapımız var, her an her şey olabilir. Ama tahminen geçen yılla örtüşen rakamlarla kapatırız.
Biz biraz gelecekten bahsedelim…
Gelecekte sürücüler rahat edecek. Sebebi otonom otomobiller. Bu konu son zamanlarda manşetlere taşınıyor ve teknoloji konuşmalarına hâkim oluyor. Toplu taşıma ve lojistik sektörlerine Uber’de olduğu gibi zarar verecek endişesi taşıyanlar az değil. Şüphesiz, sürücüsüz otomobilleri yola çıkarmak için kullanılan yapay zeka (AI) çağında hayal ürünü değiller.
Waymo ve Tesla gibi ÅŸirketler, sürücüsüz otomobillere büyük ölçüde yatırım yapıyor. Åžu anda Waymo, 2017’de projeyi durdurduktan sonra sürücüsüz otomobilleri test etmeye yeniden baÅŸladı. Åžirket tamamen sürücüsüz bir çözüme doÄŸru ilerlemek için yeterli veriyi elde edene kadar araçların içindeki sürücülerle testler yapmaya devam ediyor.
Ancak daha fazla ayrıntıya girmeden önce, özerkliÄŸin ne anlama geldiÄŸini tartışalım. SAE International (Daha önce Otomotiv Mühendisleri DerneÄŸi olarak bilinen SAE International çeÅŸitli endüstrilerdeki mühendislik profesyonelleri için ABD merkezli, küresel olarak aktif bir meslek birliÄŸi ve standartlar geliÅŸtiren bir organizasyondur), müşterileri için J3016 “Sürüş Otomasyonu Seviyeleri” standardını netleÅŸtirmeyi amaçlayan görsel çizelgeyi yakın zamanda güncelledi. Bu standart, otomatik araçlar için bir temel olarak olarak sürücüye asistanlık yapan otomobilden tamamıyla sürücüsüz otomobile kadar uzanan seviyeler içeriyor. Sanırım biz ÅŸu an birinci seviyedeyiz.
Yapay zeka, insanların zahmetsiz yolculuk deneyimi yaşamaları için otonom sürüşü geliştiriyor. Hükümetler de yapay zeka tabanlı sürücüsüz otomobilleri ticari kullanıma sokmak için yatırımcıları ikna ederek yarışa atladılar.
Ağustos ayında, İngiliz Hükümeti, kendi kendine giden otomobilleri test etmek için uygun bir varış noktası olarak şirketleri çekmek amacıyla bir yapay zeka simülatörü planı açıkladı. OmniCAV olarak adlandırılan simülatör, 32 kilometrelik Oxfordshire yollarının sanal bir versiyonunu yeniden oluşturdu.
Dünya değişiyor ve yapay zeka her gün daha akıllı hale geliyor. Ancak, Uber sonrası döneme tanıklık etmeye yaklaşmış olsak da, nefesiniz kesilmesin: Tamamen otonom sürüşün daha gidecek uzun bir yolu var.
SaÄŸlıklı, baÅŸarılı ve mutlu bir yıl dilerim…