Otomobil Haber

İlk Kez İzmir’de Başlayan Sıfır Salımlı Otomobil Paylaşımı

İbrahim Aybar

İbrahim Aybar

Merhabalar,

Yazılarımı takip eden okurlarımın hatırlarındadır. Geçen haftaki yazımda; Avrupa Komisyonu tarafından 14 Temmuz 2021 Çarşamba günü yeni bir Yeşil Mutabakat Planı açıklandı. Oldukça iddialı olan bu planın temelinde emisyonların radikal ölçüde azaltımı hedefleniyor. Öyle ki 2030 yılı itibariyle 1990 yılı emisyon miktarının % 55 oranında azaltılması isteniyor. Böylelikle 2050 yılına gelince de atmosfere salınan karbon ile atmosferden temizlenen karbon miktarının eşitlenmesi, kısacası dünyamızın 30 yıl sonra karbon nötr ortama kavuşması söz konusu.

Bu yeni plan AB ülkelerine yoğun ihracatı olan bizleri çok yakından ilgilendiriyor. Öyle ya, Ticaret Bakanlığı verilerine göre geçen yıl 69 Milyar $ ihracat ile AB, toplam ihracatımızın % 41,3 oranına adres oldu.

Söz konusu yeni Plan, 2035 yılından itibaren 27 üye ülkenin bulunduğu AB genelinde tüm fosil yakıtlı taşıtların üretimini ve satışını da yasaklıyor. Ortalama olarak AB ülkelerine yılda 25 Milyar $ civarında otomotiv ürünü ihraç eden endüstrimiz, geçen yıl pandemi nedeniyle sorun yaşasa da TİM verilerine göre 19,3 Milyar $ ihracat rakamına ulaşmıştı. Şimdi bu yeni plan, sürdürülebilir ihracat için hem fosil yakıt kullanmayan otomotiv ürünleri üretmemizi, hem de üretirken emisyonu en aza indiren prosesler getirmemizi istiyor. Yoksa ihracat yaparken yüksek karbon vergileri de ödeyeceğiz. Bu demek oluyor ki zamanında tedbir almazsak otomotiv sektörü olarak bırakın AB ye yıllık 20 – 25 Milyar $ ihracatı, birkaç milyar $ ihracat dahi yapamayacağız. Bu sorun diğer imalat sektörleri için de geçerli.

Bence şimdiden enseyi karartmayalım. Henüz yeterince zamanımız var. Yeter ki hızlı olalım ve bu konuyu ciddiye alalım. Neyse ki otomotiv endüstrimiz AB standartlarına uyumu geçmişte başarabilmiş bir endüstri. İnanıyorum ki bu yeni plana da uyum göstermeeyi başaracak.

Bu yazımda sizlere iyi haberlerim var. Sadece otomotiv üretiminde değil, otomotiv kullanımında da daha bugünden ülkemizde emisyon azaltıcı önemli adımlar atılıyor. Hatta dünyaya örnek olan bir gelişme bu hafta İzmir‘de başladı.

Yazılarımda sık sık söz ediyorum. Hatta yıl başında www.vesiile.com adresinden temin edilmeye başlayan PAYLAŞ isimli kitabımızın da konusu olan Paylaşım Ekonomisi, geleceğin ekonomi modeli olarak hızla büyüyor. Paylaşım Ekonomisi içinde yer alan otomobil paylaşımı, artık ülkemizde de özellikle 30 yaş altı genç nüfustan büyük ilgi görüyor. Bu gerçeği keşfeden vizyoner bir lider olan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanımız Sn. Tunç SOYER, 2020 yılının başlarında Moov By Garenta tarafından yürütülen otomobil paylaşımı faaliyetinin İzmir‘ de de başlatılmasının önünü açmıştı.

Bu yıl ise İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki İZELMAN A.Ş. tarafından satın alınan Renault ZOE elektrik motorlu sıfır gaz salımlı otomobiller hafta başında Moov By Garenta tarafından paylaşım sistemine dahil edildi.

İçinde bulunduğumuz bayram günlerinde başlayan uygulama ilk üç günde 100 adet kullanıma varan Zoe paylaşımını başardı. Çok büyük bir hızla büyüyeceğinden eminim. Henüz AB içindeki hiç bir Belediye yönetimi sıfır salımlı otomobil filosu yatırımı yapıp paylaşım ekonomisine katılmaz iken, İzmir Büyükşehir Belediyesi bir ilki başarmış olarak tarihe geçti.

Böylesine anlamlı ve büyük bir başarıdan haberiniz olsun istedim. Diğer tüm Belediye yönetimlerine örnek olmasını ve hızla ülkemiz içinde yaygınlaşmasını diliyorum.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ