Otomobil Haber


Yerli, otonom ve dünyada ilk seri üretim Atak Electric külliyede kullanılacak

Tamamen yerli mühendislerin geliştirdiği 52 kişilik yolcu kapasiteli dünyanın ilk seri üretim sürücüsüz otobüsü Atak Electrik, 360 derece görüş sağlayan sensörleriyle trafik kazalarını yüzde 90 azaltacak

Yerli, otonom ve dünyada ilk seri üretim Atak Electric külliyede kullanılacak

Yerli, sürücüsüz ve dünyada ilk seri üretim elektrikli otonom otobüs

Bursa Hasanağa Organize Sanayi’de üretim yapan Karsan’ın tesislerinde dünyanın ilk seri üretim elektrikli sürücüsüz otobüsü otonom Atak Electric’in tanıtım toplantısı yapıldı…

Otomotiv gazetecilerine özel yapılan toplantıda 4’üncü seviye otonom Atak Electric’i fabrika içerisinde test ettik. Karsan ile otonom ve bağlantılı toplu taşıma araçları için yazılım geliştiren ADASTEC firmasının ortak geliştirdiği sürücüsüz otobüsün mimarları Türk mühendisler.

İlk defa Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın külliyede test etmesiyle Türkiye gündemine oturan otonom Atak Electric, 8,3 metrelik boyutu, 52 kişilik yolcu kapasitesi ve 300 kilometrelik menziliyle sınıfında öncü konumda.

Türkiye’de külliyede kullanılacak

Tanıtımı yapıldığı ilk günden beri dünyada büyük bir ilgiyle karşılanan çevreci ve otonom Atak, gece, gündüz, yağmurlu, karlı ve her türlü şartta çalışabilme kabiliyetine sahip. Otonom sürüşte 50 km/s hıza ulaşan otobüs, 300 kilometrelik menzile sahip. Yüzde 90 gibi yüksek bir oranda sürücüden kaynaklı trafik kazalarında her yıl 1 milyondan fazla insan ölüyor. Bu noktada sensörleriyle 360 derece görüş sağlayan otonom Atak, kazaları yüzde 90 azaltacak.

Otonom Atak Electric ilk olarak Romanya’ya bir teknoparkta kullanılmak üzere ve ABD’de Michigan State kampüsünde öğrencileri taşımak için satıldı. Üçüncüsü Türkiye’de Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde kullanılacak.

4. seviye otonom araç üreten tek marka

Otonom Atak Electric ile ilgili açıklamalarda bulunan Karsan CEO’su Okan Baş, “Amerika ve Avrupa’da 8 metre boyutlarında Seviye 4 otonom araç üreten başka bir marka yok. Bu noktada, dünyada bir ilkiz. Çünkü, yerli bir markanın yüzde 100 elektrikli araç üretmesi ve bu araçların dünya devlerinin oyun sahasında iddialı şekilde büyümesi ülkemiz açısından çok önemliydi” dedi.

“ADASTEC gibi yine yüzde 100 yerli bir şirketle işbirliği yapmamız ayrı bir gurur vesilesidir” diyen Baş, “Otonom Atak Electric, sahip olduğu özelliklerle rotada duraklara yanaşma yapabilecek, inme-binme süreçlerini yürütecek, kavşak ve geçitlerle trafik ışıklarındaki sevk ve idareyi sağlayacak. Kısacası trafiği daha akıllı bir hale getirerek hata payını minimuma indirecek” ifadesini kullandı.

Cumhurbaşkanımızın tereddütsüz binmesi önemliydi

Sürücüsüz olduğu için toplumda bu araçlara karşı bir güvensizlik olduğunu söyleyen Okan Baş, “Külliyede yaptığımız test sürüşünde Cumhurbaşkanımızın tereddütsüz binmesi toplumun algısı açısından çok önemliydi” dedi.

Bununla ilgili bir hatırasını paylaşan ADASTEC CEO’su Ali Ufuk Peker de şunları söyledi: “Otonom Atak Electric’in ABD yaptığımız sunumda oradaki yöneticiler, ‘Erdoğan’ın binmesi bizim için iyi bir örnek oldu. Bunu nasıl başardınız? Tebrik ederiz. Bu otobüs geldiğinde, belki biz de toplumun algısını kırmak için Vali getiririz’ dedi.”

Otonom Atak Electric’in bazı özellikleri:

–  İnsan faktörüne ihtiyaç duymadan yolu, trafik durumunu ve çevre şartlarını rahatlıkla algılayabiliyor.

– Sürüş sistemleri elektronik sistemlerle kontrol ediliyor.

– LiDAR sensörleri en kritik açılarda bile 120 metreye kadar bir  mesafede etkin şekilde çalışıyor.

– Etraftaki objelerin santim hassasiyetinde 3 boyutlu olarak belirleniyor.

– Ön kısımda yer alan radarın yaydığı radyo dalgaları 160 metreye kadar objelerin tespitini ve hareketini tüm hava koşullarında algılıyor.

– Araç, yaya veya diğer objelere ait ayrımı kolayca gerçekleştiriyor ve mesafelerini ölçüyor.

– Sahip olduğu termal kameralar sayesinde ışık ve hava koşullarından etkilenmeden aracın etrafındaki canlıların sıcaklık değişimlerini algılayabiliyor.

– Yayanın duruşuna göre nereye gideceğini tahmin ediyor ve hızını ona göre ayarlıyor.

– Kör noktada kalan bir motosikleti algılıyor.

– Bir tümseği fark edip yavaşlıyor.

– Bloke bir yolla karşılaştığında manuel olarak idare edilebiliyor.

– 2 saatte şarj oluyor.

– 230 kW güce ulaşarak 2500 Nm tork üretiyor.

– 300 kilometrelik menzile sahip.

– 52 kişilik yolcu kapasitesine sahip.

– Yüzde 100 elektrikli ve 4’üncü seviye otonom.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ