Otomobil Haber

Ülkemizde elektrik şarj noktaları için yeni adımlar.. Bu arada lityum madeni ne durumda?

M. İbrahim Aybar, ‘Ülkemizde elektrik şarj noktaları için yeni adımlar.. Bu arada lityum madeni ne durumda’ başlıklı yazısında elektrikli otomobil teknolojisindeki gelişmeler ve lityum madeninin önemine dikkat çekti.

Ülkemizde elektrik şarj noktaları için yeni adımlar.. Bu arada lityum madeni ne durumda?

Değerli okurlarım,

Geçen yazılarımdan hatırlayacaksınız; ülkeler elektrikli taşıtlar için yol ve otoparkları yeterli şarj noktalarıyla hızla donatırken TOGG otomobilimizin 2023 yılına kadar yollara çıkmasından önce biz ne yapıyoruz sorusunu sıkça soruyordum.

Nihayet geçtiğimiz hafta sonu Ankara’ dan olumlu haberler duyduk. Çevre ve Şehircilik Bakanı Sayın Murat Kurum, TOGG otomobilinin üretimi öncesinde Otopark ve ve İmar yönetmeliklerinde gerekli düzenlemelerin yapılacağını açıkladı. Açıklamaya göre her 50 otoparktan birisi elektrikli taşıt için ayrılacak ve şarj noktası olacak. Ayrıca akaryakıt istasyonlarının her birisinde şarj noktası bulunacak. Böylece Ülkemizde doğudan batıya, kuzeyden güneye baştan başa elektrikli taşıtla gidilebilecek şekilde simülasyonların yapılmakta olduğunu öğrendik.

Bu haberler elbette çok olumlu. Yeter ki zamanında faaliyete geçsin ve ülkemizde elektrikli taşıt kullanmak isteyen herkes gönül rahatlığıyla yollara çıkabilsin.

2010 ve 2011 yıllarında, yani ülkemizdeki ilk yerli ve elektrikli otomobil olan Fluence ZE’ nin satışa başladığı dönemde ülkemiz boyunca bir çok ilimize tanıtım amaçlı seyahat ediyorduk. Gittiğimiz illerde elektrikli taşıtlar ile ilgili konferanslar verip Büyükşehir Belediye Başkanlarımızın bazıları ile Sıfır Salımlı Kent İçi Ulaşım protokolleri imzalamıştık. İstanbul, Ankara, Antalya, Gaziantep, Kocaeli, Manisa ilk aklıma gelenlerden. Bu protokollerde amacımız; şehirlerin imar planlarında mutlaka şarj noktalarının olduğu otoparklara yer verilmesiydi. Kamu alanlarında, meskun mahallerde ve iş merkezlerinde şarj noktalarına zorunluluk getirilmesini hedeflemiştik. Keza akaryakıt istasyonlarını da birer enerji temin yeri olarak kapsam içine almayı hedefliyorduk. Özellikle 380 V Trifaze akım ile donatılan akaryakıt istasyonları, hızlı şarj imkanı veren çok önemli alanlar. Mutlaka kapsam içinde olmaları gerekiyor. O yıllarda bu konunun öneminin yeterince algılandığını söyleyemem. Ama 10 yıl sonra geldiğimiz yer, gecikmeli de olsa doğru adımların atıldığını gösteriyor.

Bu arada siz okurlarımdan gelen talep üzerine Lityum madeni hakkında da kısa bir yorum yapmak istiyorum. Biliyorsunuz Lityum elektrikli taşıtların pillerinde kullanılan çok stratejik ve önemli bir maden. Dünyada yaklaşık 17 Milyon ton rezerve sahip. Ağırlıklı olarak Çin, Afganistan ve Güney Amerika’ da bulunuyor.

Elektrikli taşıtı hareket ettiren en önemli iki unsurdan birisi pil, diğeri ise elektrik motoru. Bunların maliyeti de taşıtın rekabetçi fiyatına direk etki ediyor.

outsiderclub.com sitesinde 21 Eylül 2020 yani bugün tarihli bir haber yayınlandı. Habere göre, spot piyasada Lityum madeninin fiyatı ton başına yıl başından bu yana 5,000 $ dan 25,000 $ a kadar fırlamış durumda. Fiyatın daha da yükselmesi kaçınılmaz. Öyle ki Goldman Sachs, Lityum madenini yeni benzin olarak adlandırıyor. Yani uzmanlar, Lityum madenini artık otomotivde yakıtın yerine koyuyor.

Sonuç olarak Lityum, tüketici elektroniğinden tutun, cep telefonlarına, bilgisayarlara ve otomotive kadar geniş kullanım alanı bulan çok değerli bir maden. Herkes bu madene ulaşmak istiyor. Global olarak yılda %10.8 büyüme oranı ile 2022 yılında 46,21 Milyar $ değerinde bir pazara sahip olacak. Bu yıl Lityum talebinin 260,000 Ton olması bekleniyor. Arz kapasitesi ise henüz 238,000 Ton düzeyinin altında. Yani önümüzdeki 2021 yılından itibaren kapasite yetersizliği net görülüyor. Onun için Lityum fiyatı katlanarak artıyor.

2011 yılında basın söyleşilerimde iş insanlarımıza Lityum’ a yatırım yapmaları çağrısını yapıyordum. Bilmiyorum beni dinleyen olmuş mudur? Ama hala yatırım için hiç te geç değil. Benden söylemesi.

Gelecek yazılarımda buluşmak üzere,

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ