Otomobil Haber

Sürücüsüz Taşıt Çağına Çin Güçlü Giriyor

Ä°brahim Aybar

Ä°brahim Aybar

Merhabalar,

Yakın zamanda yayınladığım yazılarımda robotaksilerin otonom ulaşım taşıtları olarak 2027 den itibaren yollarda hızla çoğalacaklarından söz etmiştim. Tesla‘nın CyberCab otomobilinin seri üretimine 2026 sonlarında başlayacak olmasını gerekçe göstermiştim.

Tabii bu gelişmeler ABD cephesinde olup bitenler. İşin bir de Çin tarafı var. Orada da oldukça hareketli gelişmeler oluyor. Otonom taşıt paylaşım şirketi Çinli WeRide, yoğun devlet destekleri ile otonom taşıt teknolojisine yatırımı hızlandırdı. Şirket, önümüzdeki yıllarda robotaksi hizmetlerinin büyük talep göreceğinden emin.

WeRide şirketi halen dokuz ülkede 30 şehirde sürücüsüz taşıt işletiyor. Yakın vadede Japonya, Avrupa ve Ortadoğu’ya açılmayı hedefliyor. Bunun yanı sıra Çin, Singapur, Birleşik Arap Emirlikleri ve ABD’de ilk otonom sürüş lisanslı şirket olmaya çalışıyor. Ne var ki batı ülkelerinde Çin teknolojisine karşı ulusal güvenlik endişeleriyle devreye sokulmakta olan engelleyici politikalar yüzünden, Çin ile politik gerginlik yaşayan bu pazarlarda WeRide şirketinin işi hayli zor.

Geçen hafta ABD ticaret Bakanlığı, internet bağlantısıyla ABD yollarında çalışan taşıtların Çin menşeli yazılım ve donanımlarının ithalatını yasaklayabileceğini açıklamıştı. Avrupa ve bazı Pasifik ülkelerinde de benzer tedbirler söz konusu. Jeopolitik ilişkilerin önemli rol oynayacağı açıkça ortada. Yine de WeRide şirket yönetimi Ortadoğu ve Avrupa pazarlarına açılabileceği ümidini koruyor.

Son günlerde şirketin İsviçre ve Japonya’da otonom taşıt işletimi ile ilgili yeni iş ortamları sağladığını görüyoruz. İsviçre ulusal demiryolu işletimi ile ortak çalışma grubu kuran WeRide, kendi teknolojisiyle donanmış taşıtları İsviçre’nin Furttal Vadisi içinde kullanacak bir program başlattı.

Çin’de ise mega kentler olan Pekin, Şanghay ve Gangzou’da sürücüsüz taksiler belirli bölgelerde müşteri taşıyorlar. Diğer şehirlerde caddeleri sürücüsüz temizlik araçları süpürüp temizliyor. Yerel yönetimler, sürücüsüz taşıt teknolojisini uygulamak üzere şehir altyapılarını ve yasal yapıları revize ediyorlar.

Çin’in geniş boyutta robotaksi işini ticarileştirmeye çok yakın olduğunu söyleyebiliriz. Öyle ki ülkede robotaksi üretimi ve ilgili yan sanayinin 2026 yılında 22 milyar $ ekonomi yaratacağı ifade ediliyor. Birkaç yıla kadar geleneksel şoförlü ulaşımın tarihe karışacağı kesin. Diğer Çinli rakip şirket Baidu‘nun Apollo Go projesini de katarsak geleceği daha net görebiliriz. Üstelik, geliştirilen teknoloji kolayca Van tipi ticari taşıtlara ve otobüslere de kolayca adapte edilebilecek. Ancak yorumlar, kazançlı işletme şartları için henüz zamanın erken olduğunu söylüyor.

Sonuç olarak, otomotiv endüstrisi sürücüsüz taşıtlar teknolojisinin geliştirme ve uygulama aşamalarında bir başka Çin – ABD sert rekabeti yaşayacak. Keyifli bir seyre hazır olalım.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BÄ°R YORUM YAZ