Otomobil Haber

Otomotivde Artırılmış Gerçeklik

Ä°brahim Aybar

Ä°brahim Aybar

Merhabalar,

Otonom taşıtlar çağına girmeye az bir süre kalmışken, bu çağın en önemli gelişmelerinden birisi olan artırılmış gerçeklik ile ilgili gelişmelere kısaca değineceğim.

Artırılmış gerçeklik otomotiv endüstrisinin bir çok alanında kullanılmaya başladı aslında. Dikkat çeken önemli uygulamalarından birisi head-up display dediğimiz ön camdaki bilgi ekranı özelliği, diğeri ise özel kulaklık setiyle ulaşılan bilgi ve eğlence sistemi. Bu her iki uygulama da gelişmiş GPS navigasyon, uyarma ve yetersiz aydınlatılan yolda sürüşü kolaylaştırma gibi sistemlerin birer parçası oldular.

Artırılmış gerçekliğin kulaklık setleri üretim ve bakım faaliyetinde de kullanılıyor. Böylece eğitim süresi kısalıyor, güncelleme ve kalite kontrol işlemleri daha verimli ve daha doğru olarak yapılabiliyor.

Otomotiv sektöründe artırılmış gerçekliğin ileri aşaması sanal evrene giriş anahtarını ifade ediyor. Bilindiği gibi sanal evren de bir artırılmış gerçeklik projesi. Bunun içindeki kullanıcılar real-time olarak simülasyon ortamlarına giriyor ve deneyimlerini paylaşıyorlar. Sanal evren (metaverse) projesi 2021 yılından günümüze birçok kişinin ilgisini çektiyse de bir o kadar da kaybetti biliyorsunuz.

Artırılmış gerçeklik içeren teknolojiler aslında eş zamanlı harita üretme ve taşıtı haritada konumlandırma, yüz tanıma ve hareketin kaydını oluşturma gibi hayati önemde işlevler yapıyor. Hatta otomotiv endüstrisinde tematik zekayı devreye sokuyor.

Bazı otomotiv şirketleri sanal evreni keşfetmeye başlamış durumda. Örneğin BMW, Nvidia ile ortaklık bile kurdu. Benzer şekilde Hyundai‘nin Unity ile ortaklık kurduğu bilgisi geldi. Her iki otomotiv devi de üretim tesislerinin üç boyutlu dijital ikizini sanal evrende oluşturmayı amaçlıyorlar. Bu sayede marka yetkilileri planlama sürecindeyken üretim hatlarında yapılacak tadilat ve ayarlamaların değerini hesaplayabilecekler.

Bu noktada, GlobalData‘nın 2023 sonlarında gerçekleştirdiği teknoloji duyarlılığı anketinden söz etmekte yarar var. Ankete katılanların %52 si artırılmış gerçekliğin heyecan verici olduğunu söylemişler. Ancak, nasıl kullanıldığını henüz görmedikleri belirtilmiş. Katılımcıların %21 i artırılmış gerçekliğin vadettiklerini yapabileceğine güveniyorlarsa da yıkıcı bir etki yapıp yapmayacağını kestiremiyorlar. %25 lik katılımcı kesimi ise artırılmış gerçekliğin kendi endüstrilerine bir yıkıcı etki yapmayacağını düşünüyor. %21 lik bir kesim artırılmış gerçekliğin yıkıcı etkisini 5 ila 10 yıl içinde bekliyor. %23 lük kesim ise yıkıcı etkiyi görmeye başladıklarını savunuyor.

Şurası net ki artırılmış gerçeklik, kullanıcıların gerçek hayatı dijital verilerle bir arada görebildikleri bir yeni teknoloji. Head-up ekran uygulaması kolayca anlaşılabilen ve emniyetli sürüşü destekleyen bir uygulama. Bilindiği gibi, otonom taşıtlar dışında kalan ve sürücülü olan her taşıt içinde sürücülerin sürekli dış dünyayı takip etmeleri sürüş emniyeti açısından oldukça riskli. Artırılmış gerçeklik bu konuda da sürüş emniyetini destekliyor.

Artırılmış gerçeklik teknolojisine ait pazar 2022 yılında yaklaşık 22 milyar $ iken 2030 yılında pazar değerinin 100 milyar $ ı aşacağı öngörülüyor. Artırılmış gerçeklik ayrıca taşıtlarda da değer artırıcı role sahip. Navigasyon bilgilerini gerçek ortam görüntüsü üzerine koyarak sürücüye gerçek yol şartlarını gösterebiliyor. Yani, kavşak noktalarını, varış noktasını görüntülü olarak yansıtabiliyor. Sürüş emniyeti yönünden yoldaki çukurlar, yayalar ve diğer araçlar gibi potansiyel tehlike yaratacak unsurları önceden gösterebiliyor. Böylece hava şartları sürüş esnasında görüşü kısıtlasa da sürücü önüne çıkabilecek tehlikeleri ve konumunu biliyor.

GlobalData‘ya göre ilk tam otonom taşıt 2030 dan önce trafiğe çıkmış olacak. Bu taşıtlarda camların sadece dışarı bakmayı değil, aynı zamanda çeşitli bilgi ve eğlence unsurlarının gösterilmesini sağlayan sanal ekranlar olacağını öngörmek mümkün.

Bunun yanı sıra artırılmış gerçeklik taşıtın yazılım, donanım, bakım ve onarım işlerini de artan verimlilikle yapabilecek. Hatta satış kanalında da yeni kulvarlar açabilecek. Bakım ve onarım sırasında gerekli yedek parçalar taşıt üzerinde sanal olarak yansıtılacak ve bir sonraki bakım için neler gerekiyorsa onları bilgisi de görüntülenecek. Dolayısıyla hata yapma ve ekonomik olmayan gereksiz işlem riski sıfıra iniyor. Öte yandan potansiyel taşıt alacak müşteriler taşıtı gerçek hayatta sanal olarak görebilecek, hatta sanal test sürüşü yapabilecekler.

Teknolojinin bizlere yeni ve geniş imkanlar sağlayacağı heyecanlı bir sanal evren çağına girmekteyiz. Bu çağın sürüş ve yolculuk kalitesini çok daha yukarıya çıkaracağı kesin. Aynı zamanda otomotiv sektörü çalışanlarına da daha verimli ve hatasız iş yapma fırsatı verecek. O zaman yapmamız gereken, bu cağın gereklerine uygun kalifiye, donanımlı ve bilgili insanlar yetiştirmek. Dünyada bunu başaran ülkeler var ama bizim ne durumda olduğumuzun yorumunu siz okurlara bırakıyorum.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 1 YORUM
  1. Anonim dedi ki:

    Teşekkürler

BÄ°R YORUM YAZ