Otomotiv endüstrisinin geleceğine yönelik son gelişmeler
Önümüzdeki yılların artık elektrik motorlu taşıt üreticilerinin mutlak hakimiyeti altında geçeceği ama pazar payından daha çok veri güvenliğinin ve gizliliğinin önemsendiği bir kez daha ispatlanmış oluyor
Merhabalar,
Bugün sizlere Otomotiv Endüstrisi’nin geleceğine damga vuracak yeni iki haberi yorumlamak istedim.
Haberlerin ilki ABD’de yeni göreve gelen Biden hükümetine ait.
https://www.autonews.com/regulation-safety/biden-plan-calls-100-billion-new-ev-consumer-rebates adresindeki habere göre, Biden hükümeti toplam 174 Milyar $ tutarında yeni bir bütçe tasarısını ABD Kongresi’ ne gönderiyor. Söz konusu bütçenin 100 Milyar $ bölümü tüketicilerin elektrik motorlu taşıt alımına yönelik fiyat sübvansiyonu sağlayacak. 15 Milyar $ lık bölümü 500 bin yeni şarj noktası kurulması için ayrılacak. Reuters, ABD Ulaştırma Departmanı’nın bu konuda Kongre’ye bilgi verdiğini duyurdu.
Elektrik motorlu taşıtların fiyatlarında yapılacak sübvansiyon, Biden hükümetinin 2,3 Trilyon $ tutarındaki altyapı ve istihdam paketinin bir bölümü olarak da ortaya çıkıyor. Bu; ABD otomotiv sektörünü tetikleyecek bir gelişme. Özellikle GM ve Tesla bundan avantaj sağlayacak. Zira bu iki marka 200 binin üzerinde sıfır salımlı taşıt satışı yaptıkları için araç başına 7,500 $ vergi avantajından yararlanamıyorlardı.
Beyaz Saray yetkilileri henüz 100 Milyar $ lık bütçenin dağıtılması hakkında bir açıklama yapmadılar. Bu bütçenin ne kadarı hibe olacak belli değil.
2019 yılında demokratik Senatör Chuck Schumer, 8 yaÅŸ ve üzeri benzin motorlu taşıtlarını elektrik motorlu, Hibrid veya yakıt pilli yeni taşıtla deÄŸiÅŸtirenlere 393 Milyar $’lık bir sübvansiyon teklifini getirmiÅŸti. DeÄŸiÅŸtirilecek eski taşıtlar hurdaya ayrılacaktı. Yeni bütçenin detayları benzer bir model önerebilir.
Biden hükümetinin bu yeni bütçe teklifi aynı zamanda elektrik motorlu okul otobüsleri için 20 Milyar $, elektrik motorlu transit taşıtlar için 25 Milyar $ ve diğer elektrik motorlu taşıt vergi teşvikleri için de 14 Milyar $ katkı öneriyor.
ABD Hazinesi, bu yeni teşvik bütçesi ile ABD vatandaşlarının elektrik motorlu taşıtlara ve daha az tüketen elektrikli cihazlara ilgilerini artırmanın amaçlandığını belirtiyor.
Ayrıca, bütçenin orta ve düşük gelirli ailelere kolayca geri ödeyebilecekleri avantajlı kredi imkanı sağlayacağını anlıyoruz.
Söz konusu teşvikler aynı zamanda ABD içinde daha çok elektrik motorlu taşıt üretilmesine yönelik. Bu alanda Çin ile büyük bir rekabet var. Çin hükümeti halen pazarı büyütmek için 100 Milyar $ tutarında bir bütçeyi taahhüt etmiş durumda. Elektrik motorlu taşıtların yanı sıra batarya yapımı için de bütçe veriyor.
Biden hükümeti bütçede demiryolu taşımalarını da unutmamış. Bu alanda 80 Milyar $ bütçe öngörülüyor. Özellikle New York şehrine ait demiryolu taşımaları bu bütçenin hedefi.
Bir diğer haber de ABD’nin en büyük rakibi Çin’den geldi
https://www.wionews.com/world/china-snooping-row-musks-tesla-says-its-car-cameras-are-not-activated-outside-north-america adresindeki habere göre, ABD dışında üretilen Tesla otomobillerinin kamera sistemleri bundan böyle faal olmayacak. Tesla geçen Çarşamba günü Çin’de yaptığı sosyal medya duyurusu ile, dünyanın en büyük otomotiv pazarındaki güvenlik endişelerini gidermeye çalışıyor.
Çin askeri yetkilileri, Tesla markalı otomobillerin askeri tesislere ve yerleşim mahallerine girmelerini yasaklamıştı. Neden olarak da bu otomobillerin içinde bulunan kamera sistemlerinin görüntü kaydettiklerini, dolayısıyla kişisel verilerin gizliliğini ihlal ettiğini ileri sürmüştü.
Halen ABD’de bile Tesla otomobili kullanan sürücüler istedikleri zaman serbestçe otomobilin kamera sistemini devreye sokabiliyorlar. Öte yandan yapılan yorumlar, Tesla’nın kullandığı güvenlik sistemlerinin kiÅŸisel verileri en güvenli düzeyde koruduÄŸunu gösteriyor.
GeçtiÄŸimiz Mart ayı içinde Pekin’de yapılan bir webinar toplantısında Tesla kurucusu Elon MUSK, üretici olarak kullanıcı bilgilerinin gizliliÄŸini korumaya çok önem verdiklerini açıklamıştı. Hatta eÄŸer dünyanın herhangi bir yerinde Tesla markalı otomobillerin casusluk yaptığı kanıtlanırsa ÅŸirketi kapatacağını dahi söylemiÅŸti.
Tesla otomobilleri, diğer rakip otomobiller gibi park yardımı ve otomatik park yardımı sağlayan dahili kameralar kullanıyor.
Çin pazarı ise elektrik motorlu taşıt üreticileri için en önemli pazar konumunda. 2020 yılı içinde Tesla, ülkedeki toplam elektrik motorlu taşıt satışının %30’unu gerçekleÅŸtirmiÅŸti.
Öte yandan bugüne kadar Tesla kullanıcılarından ne gibi şikayetler geldiğine bakarsak, düzensiz hızlanmalar, alev alan piller, uzaktan güncelleme sorunları gibi hususları görüyoruz.
Çin’li yetkililer, bu sorunların giderilmesinin yanı sıra, Çin yasal mevzuatına tam uyum içinde kamu güvenliÄŸini garanti eden, kullanıcıların meÅŸru hak ve menfaatlerini koruyan politika izlemesi gerektiÄŸini Tesla’ya ihtar etmiÅŸ durumdalar.
Sonuç olarak, günümüzde devletler elektrik motorlu taşıt üretim ve satışlarını var güçleriyle desteklerken birbirleriyle kıyasıya rekabet içine giriyorlar. Öte yandan kendi yerli ve milli elektrik motorlu taşıtlara rekabet avantajı sağlayacak her fırsatı değerlendirme peşindeler. Bu noktada kişisel verilerin gizliliğini ve korunmasını öne çıkarıyorlar. O nedenle Tesla bugünlerde Çin’de önemli bir sınav veriyor. Zira şimdiden bir çok Çinli üreticinin önüne geçerek % 30 pazar payını Çin pazarında yakalamış durumda ve doğal olarak çok dikkat çekiyor.
İşte bütün bu gelişmeler, önümüzdeki yılların artık elektrik motorlu taşıt üreticilerinin mutlak hakimiyeti altında geçeceğini, ama pazar payından daha çok veri güvenliğinin ve gizliliğinin önemsendiğini bir kez daha ispatlamış oluyor.
Pandemiden uzak, saÄŸlıklı günler dileklerimle…