Otomobil Haber

Katı Fazlı Bataryaların Seri Üretimine Dair Son Gelişmeler

Ä°brahim Aybar

Ä°brahim Aybar

Merhabalar,

Sıvı faz elektrolit içeren günümüzdeki bataryalara sahip elektrikli taşıtların global satışlarında durgunluk hepimizin malumu. Geçenlerde yayınlanan ACEA raporu da Ağustos itibariyle bataryadan elektrikli taşıtların satışlarında ay bazında %43,9 luk azalmayı gösteriyordu.

Bu durgunluğu aşmak için önemli bir itici güç olması beklenen katı faz bataryaların seri üretimiyle ilgili gelen son haberler iç açıcı değil. Maliyet düşürmeye odaklanma amacıyla seri üretim tarihleri Çin dahil olmak üzere üretici ülkelerde erteleniyor.

Prensip olarak katı faz batarya hücreleri sıvı faza göre çok daha fazla enerji yoğunluğuna sahip olmakla birlikte üretim maliyetleri henüz istenen seviyeye gelemedi.

Öte yandan katı faz bataryaların elektrotlarında seramik malzeme kullanılıyor. Bu malzemenin kırılgan özellikte olması seri üretim sorunu yaratma potansiyeline sahip. Çünkü kullanılan malzemelerin boyut toleransının tıpkı yarı iletken üretiminde olduğu gibi nanometre hassasiyetinde olmaları gerekiyor. Dolayısıyla maliyet artıyor.

Aslında bir çok endüstriyel kuruluş katı faz hücre teknolojisini gündemine almış durumda. Ancak seri üretim tarihlerinin ertelenme haberleri yeni yatırımların da iptali demek. Bu durum karşısında Çin menşeli batarya üreticileri arasında 150 kWh kapasiteli yarı katı faz batarya üretimi başlatanlar var. Ancak bu bataryanın maliyeti günümüzde 35 bin Euro civarında ve pahalı. Dolayısıyla bu bataryanın otomobille birlikte satılması çok ta mümkün değil. On yıl kadar önce Renault‘un ilk bataryadan elektrikli modellerinde uyguladığı gibi batarya kiralama alternatifi gündeme gelmiş durumda.

Öte yandan polimer bazlı katı faz elektrolit batarya alternatifi daha uygun maliyetle üretim imkanı verebiliyor. Halen piyasaya çıkan katı faz bataryalar da polimer bazlı. Bununla birlikte, polimer bazlı batarya hücrelerinin kapasiteleri uygun değil ve soğuk hava şartlarında performansı düşük. Bu bataryanın ön ısıtma gereği olması bu teknolojinin rahatlıkla ve yoğun olarak pazara girmesine engel.

Keza sodyum iyon bataryaların da üretim planına alındığı bilgilerini duysak ta teknoloji hakkında ciddi tereddütler var. Yine de bu bataryaların hafif motorlu taşıtlarda fiyat olarak içten yanmalı motorlara ciddi bir alternatif olması mümkün.

Peki, yakın gelecekte ne bekleyebiliriz? Beklenti; katı faz bataryaların günümüzde kullanılanlara göre daha fazla enerji depolaması ve daha az yer kaplayan, daha hafif ve ekonomik batarya olması yönündeydi. Daha uzun menzil sunacak olan bu bataryalar Kwh başına çok daha uygun maliyetle çıkacaktı. Ancak bu durumun çok yakın bir gelecekte gerçekleşmesinde tereddütler var. Yeni bir teknolojik gelişme olmazsa vuslat başka bahara kalabilir. Ben yine de iyimser taraftayım. Katı faz batarya teknolojisinin 2030 yılına kadar global pazarlara çıkacağını bekliyorum. Zaman benim gibi düşünenleri haklı çıkaracak mı, göreceğiz.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BÄ°R YORUM YAZ