Kanalizasyondan Taşıtlar İçin Hidrojen Yakıtı Üretimine Ne Dersiniz?
Merhabalar,
Bu yazımın başlığı size ilginç geldi sanıyorum. Bu hafta bizlere Japonya’dan ulaşan bir bilgi buna neden oldu.
Japonya’nın Fukuoka Kent yönetimi ve Toyota arasında bu başlığın konusu olan bir işbirliği haberi geldi. https://www.just-auto.com/news/fukuoka-city-toyota-and-cjpt-agree-to-cooperate-on-hydrogen/ adresindeki bu haber, Fukuoka kenti ile Toyota arasında bir ortaklık anlaşmasının imzalandığını duyurdu. Anlaşmanın bir diğer tarafında bulunan CJPT Teknoloji Şirketi ise ticari projelere yoğunlaşıyor ve belirlenen amaca ulaşmak için işbirliği sağlıyor. İlk aşamada yakıt hücresi kullanan taşıtlara yoğunlaşılacağını görüyoruz.
Fukuoka kenti hidrojen enerjisinin üretilmesi konusuna önderlik etmeyi amaçlayan yenilikçi bir yönetime sahip. Bu kapsamda dünyada ilk olarak ev kanalizasyonu atıklarından hidrojen üreterek bunu taşıtlarda kullanmayı hedefliyor. Aynı zamanda ağır taşıtların ve motosikletlerin hidrojen yakıtı kullanım testlerinin yapıldığı ilk kent olarak ta biliniyor.
Otomotiv ile ilgili herkesin bildiği gibi Toyota hibrit taşıt teknolojilerini en yaygın kullanan otomotiv markası olarak karbon nötr ortama hidrojen enerjisi ile ulaşmayı planlıyor. Bu amaçla lanse ettiği Mirai adlı ve yakıt hücreli modeli ile müşteri tercihlerini bu yöne çekmeye çalışıyor. İmzaladığı bu yeni işbirliği anlaşması ile de ticari taşıtlarda hidrojen kullanımını öne çıkarmayı hedefliyor.
Fukuoka kent yönetimi ve Toyota arasında yürütülen görüşmeler, kent sakinlerinin hidrojen yakıtına daha yatkın olmalarını ve sürdürülebilir ortamda kullanımın yaygınlaşmasına yönelik olarak yapılıyor. İlk somut gelişme olarak Kasım 2021 ayı içinde kamuya ait kanalizasyon sisteminden üretilen hidrojen yakıtı Toyota tarafından taşıtlarda kullanıldı.
Söz konusu anlaşma içinde hidrojen yakıtı kullanan taşıtlarla sosyal yapının desteklenmesi ve hane halkının lojistik ihtiyaçlarının bu taşıtlarla sağlanması, hidrojen toplumunun oluşmasına destek verecek regülasyonların hayata geçmesi yer alıyor. Nihai hedef ise nötr ortama hidrojen ile ulaşmak.
Bir yandan bataryadan elektrik motorlu taşıtlara yapılan yoğun yatırımlar devam ederken, diğer yandan hidrojen yakıtı kullanan taşıtların sahneye çıkması, 2050 yılına kadar karbon nötr ortama gelmeyi hızlandıracak önemli gelişmeler kuşkusuz. Ama bana göre burada altı çizilecek husus; döngüsel ekonomi için atılan somut bir adımın ortaya çıkması olarak öne çıkıyor. Artık kullan at modeli tüketim ekonomisinden, kaynakları geri kazandıracak döngüsel ekonomiye geçiyor olmak gerçekten heyecan verici. Bu yeni ekonomik modelin çeşitli örneklerini çok sayıda görmeyi umalım.