Otomobil Haber

Global Otomotiv Markalarının İçten Yanmalı Motor Sevgisi Sürüyor

İbrahim Aybar

İbrahim Aybar

Merhabalar,

Bu hafta Swissquote tarafından yayınlanan Themes Trading 2022 Outlook raporunu inceleme fırsatım oldu. Rapor, emtiadan belli başlı sanayi ürünlerine kadar stratejik gelişme tahminleri yapıyor.

Raporun otomotiv sektörü ile ilgili bölümü aslında sürpriz bilgiler içermiyor. Hepimizin tahmin ettiği gibi elektrik motorlu taşıt satışlarının hızla büyüdüğünü söylüyor. Bu yıl da Çin ve ABD’ nin pazarı domine edeceği, öte yandan içten yanmalı motora sahip taşıt satışlarında önemli ölçüde satış kaybı olacağı belirtiliyor. İstikrarlı şekilde sürecek olan bu dönüşümün 2025 yılındaki global pazarda elektrik motorlu taşıt oranını %15 in üzerine çıkaracağı öngörülüyor. Tabii bu oran Çin ve ABD’de daha yüksek olacak. Örneğin bu yılın ilk çeyreği içinde Çin otomotiv pazarında satılan elektrik motorlu taşıt satışları %121 oranında arttı ve pazar payı yıl sonunda %20 yi bulacak. Bu gidişle Çin Binek Otomobil Derneği’ne göre 2030 yılında Çin otomotiv pazarındaki elektrik motorlu taşıt payı %70 e ulaşacak.

Aslnda bu dönüşümün hızını kesen faktör olarak hala yarı iletken çip temin güçlüğü devam ediyor. Bunun yanında emtia ve komponent tedarik zinciri sorunları bitmiş değil. Buna rağmen örneğin NIOXpeng ve Li Auto gibi Çin menşeli elektrik motorlu taşıt üreticileri Çin pazarına sevkiyatı artırıyorlar. ABD ve AB menşeli otomotiv markalarında da benzer gelişmeyi görüyoruz. Aynı zamanda elektrik motorlu taşıt teknolojileri yatırımcılarına önemli kazançlar sağlıyor. Mevcut analizler, global elektrik motorlu taşıt pazarının 2027 de 803 Milyar $ büyüklüğe ulaşarak %22 üzerinde pay alacağını gösteriyor.

Bir yandan bu gelişmeler olurken öte yandan içten yanmalı motora haiz otomotiv üretiminin devamlılığı üzerinde belli başlı global markaların açıklamalarını görmeye devam ediyoruz.

Örneğin daha geçen hafta Newyork uluslararası otomotiv fuarında BMW Grubu CEO’su Oliver Zipse içten yanmalı motorların yasaklanmasını desteklemediğini açıkladı. Aslında Oliver Zipse benzer açıklamayı Alman parlamenterlere geçtiğimiz Şubat ayında yapmış ve içten yanmalı motor üretiminin yasaklanmasının Alman markalarının global pozisyonuna zarar vereceğini söylemişti. Diğer taraftan BMW  bu yılın ilk çeyreğinde elektrik motorlu modellerinin satışını ikiye katlamış durumda.

Oliver Zipse ‘ye göre içten yanmalı motorlar için henüz büyük bir talep ve pazar var. Üstelik, Çin’in kontrolündeki batarya pazarı ayrı bir tehdit. Çevre dostu ve yanma verimi yüksek içten yanmalı motorlar otomotiv markalarının karlılıklarını da destekleyen stratejik yatırım olmaya devam edecek. Halbuki şarj altyapısının yetersizliği ve bataryadan elektrikli taşıtların yüksek maliyeti, onların pazarı domine etmesine engel. Özet olarak Oliver Zipse, yasal düzenlemelerle ülkelerin tüketicileri zorlamasından ziyade otomotiv pazarlarının kendi tercihlerini serbestçe yapabilmelerini savunuyor.

Toyota‘nın global başkanı  Akio Toyoda’ nın  geçen yıl sonlarında yaptığı benzer açıklamalar da hafızalarımızda yerini koruyor.

Öyle görünüyor ki bu tartışmalar bir süre daha devam edecek. Ne zaman ki batarya temininde arz güvenliği tamamen sağlanır ve elektrik motorlu taşıt üretim maliyeti ciddi oranda ucuzlar, o zaman bu tartışmalar bitecektir bence.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ