Otomobil Haber

Elektrikli ve hibrit araçlar ne olacak?

Ne olacak? Bu soru her sektörde olduğu gibi elektrikli ve hibrit araçların geleceğiyle ilgili de soruluyor ve konuşuluyor. Şimdi ‘ne olacak?’ diye sorduğumuz TEHAD Başkanı Berkan Bayram, “Tüketici otomobilde alım tercihinde sıfır emisyonlu otomobillere dönüş yapmaya başladı” dedi

Elektrikli ve hibrit araçlar ne olacak?

Elektrikli ve hibrit otomobillerin geleceği tartışılmaya başladı. Dünyayı etkisini altına alan koronavirüs salgını nedeniyle üretime ara veren otomotiv şirketleri ‘önceliğimiz elektrikli otomobiller’ değil diye açıklama yaptı. Bazı sektör yöneticileri de, ‘Toplu taşımaya binmek istemeyen insanlar, araç almaya yönelecektir. Fakat şu anda elektrikli ve hibrit otomobiller, konvalsiyonel araçlara göre daha pahalı. Bu yüzden elektrikli ve hibrit satışları azalacaktır” görüşüne sahip.

Bu menfi görüşlere rağmen, elektrikli ve hibrit araçlarla ilgili müspet düşünceler ve gelişmeler de var.

TESLA SATIŞLARINI ARTIRDI

Mart ayında bazı ülkelerde araç satışlarındaki daralma yüzde 90’a ulaşırken Çin’de pazar yüzde 41 daraldı. Buna rağmen elektrikli otomobil üretici Tesla, Şubat ayında 3 bin 900 araç satışı gerçekleştirirken, Mart ayında 10 bin 160 araç sattı.

Bu artışın en önemli etkeni; salgın sebebiyle evine kapanan vatandaşlar içten yanmalı motorlu aracıyla trafiğe çıkmayınca hava kirliliğinin büyük oranda azalması. Bu yüzden bireysel olarak vatandaşlar, daha çevreci olan yüzde yüz elektrikli otomobillere yöneldi.

RENAULT STRATEJİSİNİ DEĞİŞTİRDİ

Yine pandemi döneminde Renault, Çin pazarında içten yanmalı motorlu araçlarla ilgili tüm faaliyetlerini devrettiğini açıkladı. Renault, 2019 yılında satılan 860 bin elektrikli araçla tartışmasız dünyanın en büyük pazarı olan Çin’de tamamen elektrikli araçlara yönelik strateji belirledi.

1997 yılından günümüze dünyada 15 milyondan fazla hibrit araç satışı gerçekleştiren Toyota, 2025 yılına kadar en az 10 adedi sıfır emisyonlu elektrikli model olacak şekilde 40 yeni veya güncellenmiş elektrikli motora sahip model üreteceğini açıkladı.

ELEKTRİKLİ ARAÇ KİRALAMA MODELLERİ GELİŞECEK

Tüm bu gelişmeleri, açıklamaları, elektrikli ve hibrit araç yatırımlarını, Tesla’nın artan araç satışlarını, Türkiye’deki elektrikli ve hibrit araçların geleceğini, şarj istasyonlarının durumunu, tedarik sanayimizin değişen araç teknolojilerine adaptasyonunu, ‘Yerli Otomobili’ ve elektrikli veya hibrit otomobil kullanıcılarının nasıl maksimum performans elde edeceğini, elektrikli ve hibrit araçlarla ilgili Türkiye’de ilkleri gerçekleştiren Elektrikli ve Hibrit Araçlar Derneği (TEHAD) Kurucu Başkanı Berkan Bayram’a sorduk.

“Konvansiyonel pazarın hem gerilemesi hem de yan sanayi ve oto sanayilerine olan olumsuz etkisi, elektrikli otomobil pazarından çok daha fazla olacaktır” diyen Berkan Bayram, “Salgının sektörel etkilerinden olumlu yönü olarak elektrikli araç kiralama modellerinin gelişmesi olarak görebileceğiz” dedi.

Elektrikli otomobillerle ilgili en çok merak edilen konu ise; elektrikli şarj istasyonları. Bu konuyla ilgili de açıklamalarda bulunan Bayram, “Şu anda 61 ilimizde devlet desteği olmadan kurulan 2 bine yakın şarj istasyonu var. Devlet ve yerel yönetimlerin iş birliğiyle desteklenecek bölgesel projelerin hızlandırılıp hızlı şarj üniteleri kurulmalı” diye konuştu.

Sözü daha fazla uzatmadan, siz değerli okuyucularımızı TEHAD Başkanı Berkan Bayram mülakatıyla baş başa bırakıyoruz.

ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARINA CİDDİ ETKİSİ OLMAZ

– Koronavirüs salgını elektrikli araç yatırımlarını nasıl etkiledi?

Koronavirüs salgını diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’yi de ciddi şekilde etkisi altına aldı. Otomotiv sektörü de bu salgından olumsuz etkilenen en önemli sektörlerin başında geliyor. Salgının ilk başlangıç noktası olan Çin’de çok önemli bir elektrikli araç pazarı var. Küresel tüm otomotiv markalarının Çin’de yatırımları ve fabrikaları
bulunuyor. Şubat ayı sonlarında henüz salgın Avrupa’ya sıçramadan önce otomotiv markaları Çin’deki üretimlerine ara vermişlerdi. Bu markalardan biri de Tesla’ydı. Amerikalı elektrikli otomobil markası Tesla’nın en büyük 3’üncü fabrikası Çin’de yer alıyor. Tesla buradaki üretimine yaklaşık 15 gün ara verip, Mart ayında tekrar faaliyete geçmişti. Şu anda salgının Çin’deki yayılımı kontrol altında gibi görünüyor. Fakat bu sefer Avrupa’daki üretim bantları durmuş vaziyette. Özellikle en büyük elektrikli otomobil üreticilerinden Mercedes Benz, Volkswagen, PSA grubu gibi markalar üretimlerine geçici süre ara verdiler. Bu sürenin ne zaman sona ereceği henüz belli değil. Üretim geciktiği için elbette ürün tedarik ve siparişlerde de gecikmeler yaşanacaktır. Fakat bu durumun elektrikli otomobil pazarına, konvansiyonele nazaran ciddi etkilerinin olacağını düşünmüyorum. Konvansiyonel pazarın hem gerilemesi hem de yan sanayi ve oto sanayilerine olan olumsuz etkisi, elektrikli otomobil pazarından çok daha fazla olacaktır.

TÜKETİCİ YÜZÜNÜ SIFIR EMİSYONLUYA DÖNDÜ

– Salgın nedeniyle araç satışları Türkiye’de ve dünyada azaldı. Fakat Çin pazarında toplam satışlar azalsa da, Tesla’nın satışları arttı. Daha çevreci olan elektrikli araçların geleceğiyle ilgili bu artışı nasıl yorumlamalıyız?

Öncelikle konvansiyonel pazar neredeyse yüzde 60’ların üzerinde daraldı. Hatta Avrupa’nın bazı bölgelerinde bu daralma yüzde 90’a ulaştı. İnsanlar evlerinden çıkamadıkları için, araç alımı neredeyse durdu. Bu olumsuz süreç zincirleme olarak otomotiv sektöründe yer alan diğer alt sektörleri de olumsuz etkilemeye başladı. Fakat elektrikli araçlar tarafına baktığımızda tüketicinin nihayetinde bir otomobile ihtiyacı  olduğunu ve bunun da artık çevreyi kirleten, fosil yakıta bağımlı bir ulaşım aracı olmasını istemediklerini görmeye başladık. Tüketici otomobilde alım tercihini artık sıfır emisyonlu otomobillere dönük yapmaya başladı. Özellikle toplu taşıma araçlarının kullanımının düşmesi, tüketiciyi daha çok elektrikli araç kiralama modellerine yöneltti. Salgının sektörel etkilerinden olumlu yönü olarak elektrikli araç kiralama modellerinin gelişmesi olarak görebileceğiz.

PAZAR GEÇEN YILIN SATIŞLARINA ULAŞIR

– Türkiye araç pazarında da elektrikli ve hibrit araçların satışı ilk çeyrekte yüzde 79 arttı. Salgından sonra satışlardaki artış devam eder mi?

TEHAD olarak 2015 yılından itibaren elektrikli ve hibrid araç satış rakamlarını yayınlıyoruz. Her çeyrek dönem yayınladığımız bu tablo bize ülkemizde tüketicinin elektrikli ve hibrid araçlara olan talebinin arttığını gösteriyor. Geçen yılın ilk 3 aylık döneminde 1853 adet satış gerçekleşmişken, bu yılın ilk 3 ayında toplam 3317 adet elektrikli ve hibrid otomobil satışı gerçekleşti. Bu rakamın 82 adeti yüzde 100 elektrikli otomobil satışı oldu. Ülkemizde elektrikli araç tarafında tedarik sıkıntısı olmasa da, elbette satış rakamlarında önümüzdeki 6 aylık süreçte bir düşüş bekliyoruz. Fakat yılın son çeyreğinde sektörün toparlanması ve geçen yılın satış rakamı olan 11200 adetlik banda ulaşmasının mümkün olacağını belirtebilirim.

TÜRKİYE’DE DAHA ÇOK ELEKTRİKLİ ARAÇ KULLANILACAK

– Elektrikli araç satışları artacak, 2022 yılında ‘Yerli Otomobil’ üretilecek ve bir araştırmaya göre 2030 yılında Türkiye’de her 10 kişiden 3’ü elektrikli araç kullanacak. Peki Türkiye’de elektrikli şarj istasyonlarının altyapı çalışmaları ne durumda?

Yerli otomobil projesi ile birlikte ülkemizde daha çok elektrikli otomobilin kullanılacağını rahatlıkla söyleyebiliriz. Cumhurbaşkanımızın başlattığı bu girişimin Sanayi Bakanlığı eliyle özellikle de bakanımız Mustafa Varank Bey’in gayretleri ile güzel bir noktaya doğru ilerliyor. Her şeyden öte bir devlet projemizdir ve çağı yakalamak durumunda olduğumuz bir dönemde çıkması ayrı bir öneme sahiptir. Her ne kadar ülkemizde satışlar halen binli rakamlarda ilerliyor olsa da, genel trende baktığımız zaman 5 yıl gibi kısa bir sürede, dünya elektrikli otomobil pazarı 10 milyon adetin üzerine çıkacaktır. Şu anda 6 milyon adetlik bir pazar ile Avrupa’da yüzde 13’lük bir orana ulaşmıştır. Elektrikli otomobil ile birlikte şarj istasyonlarının da hızla arttığını görüyoruz. Şarj ve elektrikli otomobil ayrılmaz ikilidir, birbirinden bağımsız düşünemeyiz.

61 İLDE 2 BİN ŞARJ ÜNİTESİ

Ülkemizde şarj istasyonu yatırımları 2009’larda başlamış olup, şu anda 2000’e yakın noktada şarj ünitesi mevcuttur. Türkiye genelinde 61 ilimizde şarj istasyonu kurulumu yapılmıştır. Bu yatırımların hiç biri devlet desteği olmadan, firmalarımızın münferit girişimleri ile yapılmaktadır. TEHAD olarak geçtiğimiz yıl oluşturduğumuz Şarj Komitesi çatısı altında faaliyet gösteren firmalarımız, bu sektöre ne kadar inandıklarını ortaya koymuşlardır.

Teknoloji olarak da şarj çözümleri hızlı şarjlanmaya doğru gitmekte, bu sayede şarj süreleri 20 dakika gibi sürelere inmekte. Fakat hızlı şarj ünitelerinin maliyetleri çok yüksektir. Bu yüzden devlet ve yerel yönetimlerin işbirliği ile desteklenebilecek bölgesel projelerin hızlandırılması gerekiyor. 2030 yılında ülkemizde 300 bin adetlik bir şarj istasyonu pazarının oluşacağını söyleyebiliriz.

ELEKTRİKLİ ARAÇ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ŞART

– Tedarik sanayimiz içten yanmalı motor araçlar konusunda oldukça iyi. Fakat araç teknolojileri değişiyor. Tedarik sanayimiz bu değişime uygun yatırımlar yapıyor mu? TEHAD’ın bu konuda firmalara önerileri var mı?

TEHAD olarak 2016 yılından itibaren Elektrikli ve Hibrid Araç Teknolojileri Eğitim Programı düzenliyoruz. Milli Eğitim Bakanlığından ve YÖK müfredatından bağımsız olarak 4 yıldır bu eğitim programını vermeye çalışıyoruz. Çünkü elektrikli araç teknolojisi tek başına bir ulaşım modeli olmaktan çıkmış, sanayi ve eğitim tarafında karşılığı oluşmaya başlamıştır. Bu yüzden 4 yıl öncesinden Milli Eğitim Bakanlığı tarafına konunun ciddiyetini ve stratejik önemini anlatmaya çalışmıştık. Özellikle Teknoloji ve Meslek Liselerinde otomotiv başlığı altında elektrikli araç teknolojilerinin yer alması gerektiği konusunda bilgilendirmeler yapmıştık. TEHAD sertifikalı bu eğitim programımız ile kursiyerlerimizin sektörel bilgilerini bir üst seviyeye çıkartmaya çalışıyoruz. Web sitemizden konuyla ilgili detaylı bilgi alabilirler. Nihayetinde sanayideki kaçınılmaz dönüşüm için ilk olarak adım atılması gereken alan eğitimdir.

YAN SANAYİ VE OTO SANAYİ DÖNÜŞÜMÜ TAKİP ETMELİ

Bizim ilk yola çıktığımız 2011 yılında dile getirdiğimiz ‘Otomotiv sektörü dönüşüyor, Yeni bir dönem geliyor’ mottosu bugün itibarıyla tam olarak karşımızdadır. Üretim, tedarik ve yan sanayi sektöründe ne gibi dönüşümlerin yaşanacağını gerek eğitim programımızda gerekse ‘Electric Hybrid Cars’ dergimizde anlatmaya çalışıyoruz. Örneğin elektrikli otomobilin teknolojik farklılığı olan rejeneratif frenleme, süregelen fren balatası üreticisini olumsuz yönde etkileyecektir. Elektrikli otomobilde neredeyse 10’da 1 oranında fren pedalına basarsınız. Çünkü elektrikli otomobil yavaşlama sürecini elektrik motoru vasıtasıyla enerji geri kazanım yöntemiyle gerçekleştirir. Başka bir örnek, elektrikli otomobilde yaklaşık 2000 adetin üzerinde hareketli parça bulunmaz. Konvansiyonel motorun egzoz borusuna kadar olan mekanik neredeyse tüm aktarma organı parçaları elektrikli otomobilde bulunmaz. Dolayısıyla, yan sanayi firmalarımızın ve oto sanayi sitelerinin bu dönüşümü iyi takip etmeleri şarttır.

BUGÜNLERDE MUTLAKA KISA MENZİLLİ SÜRÜŞ YAPIN

– Elektrikli ve hibrit araç kullanıcılarının bu otomobillerden maksimum seviyede faydalanmaları için şehir içi trafikte ve uzun yolda nelere dikkat etmeleri gerekir?

Ülkemizdeki otomobil kullanıcıları gerçekten de yeni teknolojilere çok hızlı adapte olabiliyor. Mutlaka her kanaldan kendi araştırmalarını yapıp, otomobillerini nasıl daha iyi hale getirebileceklerini, kullanım şartlarını nasıl verimli hale getirebileceklerini öğreniyorlar. Fakat evimizden çıkamadığımız bu günlerde, elektrikli ve hibrid otomobillerimizi bekleyen bazı tehlikeler bulunuyor. Önce bu konuya vurgu yapmamız gerekiyor. Araçların kullanılmadan uzun süre beklemesi, bataryalı otomobiller için büyük dezavantaj yaratır. Elektrikli ve Hibrid otomobiller ilk çalıştırmayı bataryasındaki enerjiden sağlar.
Uzun süre çalıştırılmayan veya enerji seviyesi düşmüş araçların çalışmama durumları oluşabilir. Bu yüzden TEHAD ve ‘Electric Hybrid Cars’ dergisi olarak tavsiyemiz, Elektrikli otomobillerde şarj seviyelerinin yüzde 20 ila yüzde 80 arasında olmasına dikkat etmeleri ve en az 20 günde bir mutlaka araçlarını hareket ettirmeleri gerekir. Hibrid otomobillerde de en az 10 günde bir mutlaka araçlarını çalıştırıp hareket sağlamaları şarttır. Sadece çalıştırıp beklemeleri yeterli olmayacaktır. Mutlaka kısa menzilli sürüş yapmalarını tavsiye ediyoruz.

YOĞUN TRAFİKTE GEREKSİZ HIZLANMA YAPMAYIN

Trafikte maksimum verim elde edebilmek için aracın size sağladığı teknolojik imkanları iyi değerlendirmelisiniz. Örneğin dünyanın en fazla dur kalk trafiğinin yaşandığı İstanbul’da elektrikli ve hibrid otomobil kullanıcısı mutlaka trafiği sürekli takip etmelidir. 100 metre sonra zaten durmak üzere olan bir trafikte gereksiz hızlanma yapıp fren ile yavaşlamak zorunda kalmamalıdır. Uzun yolda ise özellikle rampaları mümkün olan minimum hızda çıkmak, ulaşılan maksimum hızı ise mümkün olan en uzun süre boyunca korumaya çalışmak en önemli tavsiyemizdir.
Elektrikli ve hibrid otomobiller ile ilgili olarak bu tür detayları ne kadar anlatsak da, tüketicinin o otomobile binip onu kullanması gerekiyor. Nasıl hızlandığını, nasıl frene basmadan aracın durduğunu, sessizliğini ve kullanım rahatlığını hissetmesi gerekiyor.

‘ELEKTRİKLİ SÜRÜŞ HAFTASI’NA DAVETLİSİNİZ

Bu konudaki farkındalığı artırabilmek adına, TEHAD ve ‘Electric Hybrid Cars’ dergisi olarak yine ülkemizde daha önce yapılmayan başka bir ilke daha imza attık. Geçen yıl tüketici deneyim odaklı 1’inci Elektrikli ve Hibrid Sürüş
Haftası’nı organize ettik. Ülkemizdeki tüm elektrikli ve hibrid araçları Kemerburgaz’daki etkinlik alanında tüketiciler ile buluşturduk. Bu etkinliğimizde BMW, Jaguar, Toyota, Renault, Lexus ve Tesla gibi markaların yüzde 100 elektrikli ve hibrid modellerini sadece sergilemedik, aynı zamanda etkinliğe katılan herkesin kullanabilmesini ve test etmelerini sağladık. Bu yönüyle ülkemizde bu çapta gerçekleştirilen en büyük tüketici deneyim etkinliği oldu. Bu yıl ki programımız 30 Mayıs’ta gerçekleşecekti fakat yılın son çeyreğine ertelemek zorunda kaldık. Bu yıl daha fazla marka ve model ile Eylül veya Ekim ayı içerisinde etkinliğimizi gerçekleştireceğiz. www.ElektrikliSurusHaftasi.com web sitemizden takip edebilirsiniz.

Fırat İpek / iotomobil Genel Yayın Yönetmeni

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ