Otomobil Haber

Deprem Ülkesi Olmamız Nedeniyle İki Yasal Düzenleme Önerisi

Ä°brahim Aybar

Ä°brahim Aybar

Merhabalar,

6 Şubat 2023 tarihinde yaşadığımız Kahraman Maraş depreminin üzerinden 1 ayı aşkın süre geçti. Maalesef 48 bine ulaşan her birisi birbirinden değerli canı yitirdik. Milyona yakın insanımız yaralandı ya da sakat kaldı. Yüzbinlerce konut yok oldu ve 3 milyon kadar insanımız hayatlarını yeniden kurmak için göç etti. Göç edemeyenler ise zor şartlarda yaşamlarını sürdürmeye çalışıyor. Ne kadar yoğun seferberlikle yaraları sarmaya çalışsak ta eskiyi geri getirmek imkansız. O zaman yapmamız gereken şey, depremle güvenli yaşamayı öğrenmek. Başka çaremiz yok. Çünkü deprem kuşağındayız ve depremle her an yeniden yüz yüze kalabiliriz. Yaşadığımız yerleri, gittiğimiz yolları depreme karşı güvenli hale getirmek zorundayız. Artık bunu öğrenelim ve tavizsiz şekilde uygulayalım.

Bu yazımda; depremde hasarlanan ve kullanılamaz hale gelen, çoğu pert olan motorlu taşıtların mağdur olan sahipleri için iki yasal düzenleme önerim var. Önce kısa bir tespit yapalım:

Depremin etkilediği 10 ilimizde trafiğe 3,1 milyon motorlu taşıt kayıtlı. Bu rakamın içinde sadece 538 bin adedinde kasko sigortası var. Kasko sigortası olan taşıtların poliçelerinde deprem zararını karşılama yükümlülüğü var mı belli değil. Sadece Kasko poliçelerinde deprem yükümlülüğü olan taşıt sahipleri deprem hasarını tazmin edebiliyorlar.

Zorunlu trafik sigortası ise sadece trafik kazalarında üçüncü şahısların zararını tazmine yönelik. Deprem ve tabii afet durumunda bir fayda sağlamıyor. Zorunlu trafik sigortasının yaptırılma oranı ise deprem bölgesinde %40 ın altında. Ne yazık ki zorunlu olduğu halde trafik sigortası yapılmamış milyonlarca motorlu taşıt gerçeğiyle yüzleşmiş durumdayız. Yine de noter aracılığıyla yapılan ikinci el alım satımlarda, fenni muayene işlemleri sırasında ve trafik polisi denetimlerinde zorunlu trafik sigortası bulundurma zorunlu olduğu için kontrol ve takibi nispeten mümkün. Kasko sigortası ise zorunlu olmadığı için taşıt sahiplerine bağlı bir tercih.

Şimdi önerileri yapalım:

Öneri 1 : Zorunlu Trafik Sigortası içine deprem hasarının kamu fonlarından tazmininin de kapsam içine alınmasını sağlayan bir yasal değişiklik yapılması. Bunun için Trafik Sigorta Poliçesi bedellerine yapılacak makul artış ile fon oluşturulması ve bu fonda toplanan miktarın başka amaçla kullanılmamasının sağlanması.

Öneri 2 : Deprem ve tabii afet nedeniyle pert olan, kullanılması mümkün olmadığı için trafik kaydı silinen motorlu taşıtların hurdaya ayrılarak tescilli geri dönüşüm tesislerine verilmesi, bu taşıtların sahiplerine hurda teşviki ile ÖTV istisnası yapılarak taşıtlarını yenileme imkanı verilmesi.

Siz değerli okurlarımı bu iki öneriye destek vererek parlamentonun yasama gücü ile hayata geçirmesi için önemli bir dayanışma hamlesine sahip çıkmaya davet ediyorum.

Öneriler yasallaştığı takdirde deprem ve tabii afet hallerinde otomatikman uygulanabilir olması, insanlarımızın yaşadığı mağduriyeti ciddi ölçüde hafifletecektir.

Devletimizi, deprem ülkesi olarak iki yasal değişikliğe sosyal devlet vasfıyla sahip çıkmaya davet ediyorum.

Göstereceğiniz ilgi ve destek için şimdiden çok teşekkür ederim.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BÄ°R YORUM YAZ