Merhabalar,
Çinli otomotiv markalarının global otomotiv endüstrisi üzerinde söz sahibi olduğu dönemi yaşıyoruz. Gerek teknolojik üstünlük, gerekse ölçek ekonomisinin de yardımıyla rakipsiz maliyet avantajı ile diğer tüm global markaları çoktan arkada bıraktılar.
Bu hafta başlarken Çinli markaların aralarındaki fiyat rekabetinin yeni bir boyutuna tanık olduk. Çin’in en büyük otomotiv markası BYD, birçok modelinde bu hafta başı uyguladığı şaşırtıcı fiyat indirimiyle diğer markaları yeni bir fiyat savaşına sokmuş oldu. Öyle ki BYD, fiyatlarını %10 ile %34 arası düşürünce Hong Kong piyasasında ortalama fiyatlar %9,5 aşağıya indi. Örneğin Geely %9,5 ve Leapmotor ise %8,5 indirimle BYD’ye karşılık verdiler.
Fiyatlar öyle bir yere geldi ki ülkemizde satılmayan BYD Seagull modelinin yeni fiyatı 7.770 $ a kadar indi. Yani Çinli müşteriler 300 bin TL ye bu otomobili alabilir oldular.
Aslında, Çinli markaların pazar payı uğruna yaptıkları bu ataklar zaman zaman görülen uygulama. Hatta yeni enerji taşıtı (NEV) üretenler de bu fiyat savaşına 2023 yılında katıldılar. Geçen yılın Nisan ayında 40 ın üzerinde NEV otomobile Çin’de görülen en büyük fiyat indirimi yapılmıştı.
Bu hafta başlayan fiyat savaşının en önemli nedeni, geçtiğimiz ay 3,5 milyona ulaşan stok miktarı. Bu miktar Çin’deki satış hızına göre 57 günlük süreye karşı geliyor. Çin pazarında Mayıs ile Temmuz ayları arasında satışların düştüğü düşünülürse mevcut stok miktarı oldukça can sıkıcı. Buna bir de yılık 30 milyona ulaşan pazara rağmen 48 milyona varan kapasite arzı ve yüzlerce markayı katarsak durum daha net anlaşılıyor.
BYD bu yılın ilk 3 ayında 1 milyon satış yapmıştı. Bu rakam, geçen yıla göre %60 artışı gösteriyor. Tesla ile liderlik savaşı da bir yandan devam ediyor. Markanın hedefi, bu hafta açıklanan fiyat indirimleri ile satışlarını %30 ile %40 oranında artırmak.
Çinli markaların başlattığı bu fiyat savaşının ülkemizdeki Çinli modellere de bir ölçüde yansımasını bekleyelim. Tabii bizdeki yüksek vergi ve tarife oranlarıyla ne denli etkili olacak bilinmez ama zaten Avrupa’lı ve Japon rakiplerine karşı iyi bir fiyat konumu yakalayan Çinlilerin pazar paylarını ülkemizde daha da artırması sürpriz olmayacak.