BYD’nin Türkiye Yatırımı İle İlgili Benden de Birkaç Söz
Merhabalar,
Hafta başından bu yana Çinli BYD markası ile ilgili yoğunlaşan haberleri biz otomotivciler ilgiyle takip ediyoruz. Öyle ya, 1997 yılından bu yana yeni bir otomotiv markasının greenfield bazlı doğrudan yatırımını ülkemize çekememiştik. Hatırlayacağınız gibi 1995 yılında Toyota markasının yatırımı başlamış, sonra 1997 yılında Honda ve Hyundai markaları son yatırımcılar olmuştu.
Global otomotiv endüstrisi elektrifikasyon ağırlıklı dönüşümü hızlandırırken, Çinli otomotiv markaları bu alanda global pazarlara yoğun çıkarma yaparken BYD markasının Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile dün imzaladığı anlaşma 1 milyar $ lık doğrudan yatırım ve 5.000 nitelikli istihdam ile yılda 150 bin üretim kapasitesi sağlayacak. Üretim yeri olarak Manisa ili konuşuluyor. Hepimizi heyecanlandıran bu gelişme ülkemize hayırlı olsun.
Yatırım sonunda üretilecek otomobiller bataryadan elektrikli modellerin yanı sıra şarj edilebilir hibrit modeller de olacak. Üretim tesisinin 2026 yılı sonunda devreye alınacağını açıklamalardan öğreniyoruz.
Bu önemli gelişme, dış basının da dikkatini oldukça çekmiş görünüyor. Nitekim Reuters, AB ülkelerinin ve tabii ki ülkemizin Çin menşeli taşıt üreticilerine karşı gümrük tarifelerini ciddi oranlarda artırmasına yanıt niteliğinde olduğunu söylüyor. Özellikle ülkemizle AB ülkeleri arasındaki Gümrük Birliği anlaşması, BYD‘ye ülkemizdeki bu yatırımı sayesinde AB ihracatı için sıfır gümrük avantajı veriyor.
Dolaşan haberler, Çinli otomotiv markalarının Türkiye yatırımlarının artarak ve çeşitlenerek süreceğinin sinyallerini de veriyor. Hatta Çinli Guangzhou Otomotiv grubunun yerli ve milli otomobilimiz TOGG‘un üst yönetimiyle yeni bir ortak üretim anlaşması olasılığı var. İçinde bulunduğumuz Temmuz ayı içinde bu Çinli grubun üst yönetiminin TOGG ziyareti yapacağını dış basından öğreniyoruz. Benim kişisel hayalim ise TOGG ile Tesla‘nın üretim ortaklığı yapmasıydı gerçi. Sık sık yazılarımda dile getirdiğimi okurlarım hatırlayacaktır.
Bu arada BYD‘nin Macaristan’da bir üretim tesisi kurmakta olduğunu hatırlatmakta fayda var. Ayrıca Tayland’da kurduğu üretim tesisi geçtiğimiz Haziran ayında üretime geçmişti.
BYD ile ilgili bu son gelişme, ülkemizi üs olarak düşünen diğer Çinli markaların da iştahını kabartacaktır. Nitekim bu hafta başı ülkemizde ürünleri satılmakta olan Çinli SWM markasının da 50 bin adet/yıl kapasiteli üretim tesisi kurmak için başvuruda bulunduğunu öğrendik. Bunun devamı gelecektir. Gelmelidir de. Kısa sürede AB pazarındaki paylarını %1 den %8 lere çıkarmış, ülkemizdeki satışlarda ilk üçe girmeyi bir yılda başarmış olan Çinli markalar ucuz üretim ve lojistik maliyetine sahip, AB’ye ihracatta sıfır gümrük vergisi avantajı sunan, doğrudan otomotiv yatırımlarını özlemiş bir Türkiye gibi bu coğrafyada başka kaç ülke bulabilecekler sizce?