Otomobil Haber

Avrupa Birliği’nin 14 Temmuz 2021 tarihli fosil yakıtları terk etme planında neler var?

İbrahim Aybar

İbrahim Aybar

Merhabalar,

Bir önceki yazımda sözünü ettiğim şekilde, Avrupa Komisyonu tarafından fosil yakıtları terk etmeye yönelik stratejik plan 14 Temmuz 2021 itibariyle yayınlandı.

Dün bizlere ulaşan bilgilere aynı zamanda https://www.nytimes.com/2021/07/14/world/europe/climate-change-carbon-green-new-deal adresindeki linkten de ulaşılabiliyor.

Avrupa Komisyonu’nun planında; çevreci yaptırımları daha gevşek tutan ülkelerden AB ülkelerine yapılacak bir kısım ithalatta yeni tarifeler uygulanabilecek. Aynı zamanda fosil yakıt kullanan taşıtların AB ülkelerinde satışına 14 yıl içinde, yani 2035 yılına kadar son veriliyor. Ek olarak fosil yakıt kullanmanın maliyeti artırılıyor.

Avrupa Komisyonu’na göre, fosil yakıt kullanımı ile sağlanan ekonominin sona gelinmiş durumda. Komisyon, 2050 yılında karbon nötr ekonomiye ulaşabilmek için dünyanın en agresif ve detaylı planını 27 üye ülkenin ortak önerisi haline getirmeye gayret ediyor. Bu agresif plan ile 2030 yılına kadar yasal düzenlemeler yaparak 1990 yılının emisyon düzeyinin % 55 altına indirmeyi taahhüt ediliyor.

Bazı çevreci kuruluşların şimdiden yeterince güçlü görmedikleri bu plan, ABD ve Çin hükümetlerine önemli bir mesaj niteliğinde. Öte yandan ABD Başkanı Biden’in kendi ülkesini iklim değişikliğiyle mücadele konusunda lider ülke yapmaya niyetli olduğunu da biliyoruz.

ABD yönetiminin bu plan içine yer alan karbon vergisi fikrine çok sıcak baktığı ortada. Demokratlar tarafından ” Kirletici İthalat Bedeli” adı altında benzer bir verginin bu hafta Kongre’de gündeme gelmesi bunun kanıtı. ABD hükümeti, 2030 yılına dek emisyonu % 40 ile % 43 arası azaltma sözü vermiş durumda. Bilim insanları ise, karbon nötr hedefine ulaşmak için emisyonların yarı yarıya azaltılması gerektiğini savunmaya devam ediyor.

İngiltere daha iddialı. Ülke yönetimi, emisyon düzeyini % 68 azaltma sözü vermiş durumda. Dünyanın en fazla karbon emisyonunu yapmakta olan Çin ise, 2030 yılında maksimum emisyon düzeyine ulaşıyor. Ancak, emisyon azaltımı için dünyanın her yerinden ağır baskı altında olduğu açık.

Tekrar Avrupa’ya dönecek olursak, 27 üye ülke ve Avrupa Parlamentosu için % 55 oranındaki emisyon azaltımının nasıl başarılacağı konusu ciddi tartışma konusu.

Önümüzdeki Kasım ayında Glasgow’da yapılacak uluslararası İklim Konferansı öncesinde AB yönetimi tarafından yapılacak girişimleri hep birlikte izleyeceğiz. Şunu da ekleyelim: AB tarafından emisyonu azaltmak için ortaya konan bu plan, bugüne kadar açıklanan benzerlerinden çok daha kapsamlı ve iddialı. Açıklanan yol haritası, karbon için fiyat artışı getiriyor. Yani ekonominin tüm sektörleri, emisyon artırdıkça bedelini ödeyecek. Örneğin, betonda kullanılan çimentodan, taşıtlarda kullanılan fosil yakıttan, ağır sanayii ürünlerinden ek bedel alınacak. AB dışında bulunan ve çevreyi koruma tedbirleri gevşek olan ülkelerden yapılan ithalattan karbon vergisi alınacak. Bu kararın Dünya Ticaret Örgütü içinde nasıl yönetileceği merak konusu.

Açıkça görülüyor ki bu plan nedeniyle ülkemizden ve Rusya’dan AB ülkelerine yapılacak ihracat sıkıntıya girebilir.
Özellikle AB planının Demir-çelik ve Alüminyum ihracatımızı vuracağı görünüyor. Sonuçta, tüm endüstriyel faaliyetler derinden etkilenecek.

Öte yandan otomotiv sektöründe dizel ve benzinli taşıtların AB içindeki satışının 2035 te sona ermesinin yanı sıra, 2030 itibariyle ihtiyaç duyulan enerjinin % 38,5 oranında yenilenebilir olması, karbon üreten ve fosil yakıt kullanan sanayi ürünlerinin daha pahalı hale gelmesi ve bu fiyat artışından etkilenen tarafların finansal olarak desteklenmesi planın detaylarında göze çarpıyor.

Sonuç olarak AB, bu plan ile hedefini % 55 oranında emisyon azaltımı olarak belirlemiş oldu. Bu hedefin özellikle Orta Avrupa ülkelerinde ve bizde önemli potansiyel etkileri olacak. AB yönetiminin çeşitli finansal teşvik ve desteklerle bu süreci nasıl yöneteceğini izlemeye devam edeceğiz.

Siz okurlarıma iyi bayramlar diliyorum.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ