Otomobil Haber

Aşı tutuyor

Murat İçer

Murat İçer

Dünyanın en kalabalık ülkesi şüphesiz Çin Halk Cumhuriyeti, devlet organizasyonu en yerleşik olanı da. En’leri sıralamaya kalkarsak Çin’in birçok kategoride ‘en çok’ en olduğunu görebiliriz.

Nüfusunun çokluğundan olsa gerek Ortaçağ’da kalabalık ulus olmanın dezavantajlarından biri olan salgın konusunda en çok deneyimi olan ülkelerden biri yine Çin. İnsan vücuduna sıvı enjekte etme yönteminin henüz gelişmediği zamanlarda bulaşıcı bir hastalığı hafif geçirmekte olan veya iyileşmekte olan birinin yara kabuklarını sağlıklı insanların açık yaralarına sürterek veya aynı ortamlarda toplu halde bulunmalarını sağlayarak enjeksiyonsuz aşılama yolunu ihtiyaçtan bulmuş Çin bilginleri. Bu yöntem aralarında bizim de olduğumuz batıyla sık temastaki doğu toplumları sayesinde batıya da taşınmış ve Vatikan’ın izni ve teşvikleriyle batıda kullanılır olmuş. Çin’in bulaşıcı hastalıklarla mücadelede yıllarca kullandığı bu yöntem Papa’nın olur demesiyle insanların güveninin kazanmış.

Güven duygusu çok önemlidir, güvenilirliğinden emin olmadığımız hiçbir metodu veya aracı kolay kolay benimsemeyiz. 1700’lerin sonlarında ilk aşılama gerçekleştiğinde insanlık bu yöntemin etkinliğine şüpheyle yaklaştı. Neredeyse yüzyıl boyunca vücuda zayıflatılmış veya ölü virüs enjekte etme fikri benimsenmedi. Pasteur’ün Kuduz Aşısı öylesine etkili ve sonuçları inkar edilemezdi ki çoğunluk insanlık aşı ile ilgili şüphelerini bir kenara itti.

Otomotiv dünyasında aşılama tekniğini ilk olarak Çin kullanmamış olsa da bu yöntemi kullananlar arasında en başarılılar arasında sayabiliriz uzak doğulu üreticileri. Anlı şanlı İngiliz otomotiv markalarını Çin topraklarında aşılamayı başaran Çin otomotiv endüstrisi, güven sorununu aşmak için yaptığı yatırımların meyvelerini almak üzere. Günümüzde kimse Volvo’nun Çin malı olduğundan söz etmiyor. Bugün için karlılıkta Toyota veya Fiat ile rekabetten uzak olan Çin markaları güncellenen devlet politikaları sayesinde yakın gelecekte düşük karlılık sorununu da aşarak otomotiv pazarlarında hakim oyuncular olabilirler. Aslında her biri bir ‘KİT’ olan Çin Otomotiv markalarının yeni çıkan kolaylaştırılmış yatırım yasalarıyla batı sermayelerine daha cazip görüneceği ve başka bir ‘en’ büyük olduğu alan olan Lityum Akü  üretimi konusundaki üstünlüğünü elektrikli araç pazarını domine etmek için kullanacağı da aşikardır.

Hangi anlamda aşılamadan söz ediyor olursak olalım, bilimin ışığında , istikrarlı bir şekilde  sürdürülen her çalışmanın bir gün meyvelerini vereceğini unutmayalım.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
YAZARIN SON YAZILARI
Aşı tutuyor - 11 Ocak 2021
Oto-nomi ve Sosyoloji - 17 Temmuz 2020

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ