Otomobil Haber


Akü nedir, ne işe yarar, akü bakımı nasıl yapılır?

Otomotiv uzmanı yazarımız Adnan Vardarlı, akü hakkında tüm bilinmeyenleri Otomobilhaber.com.tr okuyucuları için yazdı…

Akü nedir, ne işe yarar, akü bakımı nasıl yapılır?

Akü nedir, ne işe yarar? Akü çeşitleri, akü bakımı hakkında!

Aracınıza bindiniz kontağı çevirdiniz hiçbir hareket yok. Büyük ihtimalle Akü bitmiş. Nasıl bir yol izleyeceksiniz?

Siz otomobilhaber okuyucuları için bir araÅŸtırma yaptık…

Akü nedir, ne işe yarar?

Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak biriktiren ve gerektiğinde kullanmaya imkan veren cihazlara akü adı verilir. Akü, araçlarımızın  kullandığı elektrik enerjisinin kaynağını oluşturuyor.

Aracın hareket etmesi için marş motorunu çalıştıracak akımı veriyor.

Akü elektrik ile çalışan araç içindeki ekipmanların gücünü üretiyor.

Akü nasıl çalışır?

Akü bir pozitif bir de negatif olmak üzere iki kutba sahiptir. Bu kutuplar araçtaki motor ateşleme sistemine bağlıdır.

Akünün içerisinde altı bölüm yer alıyor. Her bölümde  iki elektrot takımı ve 16 plaka yer alıyor. Plakalar pozitif ve negatif plak olmak üzere ikiye ayrılıyor.

Pozitif plakalar kurşun dioksit, negatif plakalar ise kurşun içeriyor. Kurşun oksit ile kaplı pozitif plaka elektronları içeri taşıyor, kurşundan oluşan negatif plaka ise elektronları serbest bırakıyor. Plakaların bir araya gelmesiyle sıkıştırılmış ızgaralar meydana geliyor.

Plakalar %65’i sudan, %35’i sülfürik asitten oluşan karışım içinde yüzüyor. Bu sıvı aküde elektriği ileten elektrolit görevi görüyor. Plakaların sıvıyla etkileşimi sonucunda elektron adı verilen partiküller meydana geliyor ve elektronların ızgara içindeki hareketleri ile aracın çalışması için gerekli enerji oluşuyor.

Akü çeşitleri ve özellikleri

Aküler içeriklerine göre nikel demir, nikel kadminyum, gümüş çinko gibi çeşitlere ayrılıyor. Otomobillerde en çok kullanılan çeşidi ise kurşun-asit akü.

Kurşun asit aküler de kendi içlerinde kuru akü ve sulu akü olmak üzere ikiye ayrılıyor. En çok kullanılan sulu akü çeşidi ise Starter ya da SLI olarak adlandırılan klasik aküler.

Günümüzde Start-Stop teknolojisini kullanan araçların yaygınlaşması ile birlikte klasik akülere kıyasla daha yüksek performans, dayanıklılık ve yüksek şarj kabulüne sahip Start-Stop aküler de daha çok tercih edilmeye başlanıyor.

Sulu akü nedir?

Mevsim koşullarına bağlı olarak saf su eklemeniz gereken akülere sulu akü deniyor. Bu aküler bakımlı akü adıyla da anılıyor.

Sulu akü bakımı nasıl yapılır?

Sulu aküleri, özellikle yaz aylarında sık sık kontrol etmelisiniz. Bu tip aküleri kullanıyorsanız su seviyesinin plaka seviyesinin altına düşmemesine, aküyü sarsıntılardan etkilenmeyecek şekilde sabitlemeye ve şarjsız bırakmamaya da özen göstermeniz gerekiyor.

Jel akü nedir?

Kuru akülerin bir çeşidi olan, içerisinde jel kıvamında elektrolit bulunan akülere jel akü deniyor. Jel aküler su ilavesi gibi ekstra bakım gerektirmiyorlar.

Jel akülerin sulu akülerden fakları

Jel akülerin sulu akülerden ayrılan noktalarına baktığımızda %75 daha fazla kapasiteye sahip oluşları dikkat çekiyor.

Jel akülerin avantajlarından bir diğeri de içerisinde sıvı bulunmadığı için sızdırma yaparak çevreye zarar verme ihtimalinin olmayışı.

Jel akülerin sulu akülere kıyasla 4-5 kat daha uzun ömürlü oldukları biliniyor.

Start – Stop akü nedir?

Start-Stop teknolojisiyle birlikte yeni nesil otomobillerde ihtiyaç duyulmadığında motor çalışmayı durduruyor. Yoğun trafikte ya da kırmızı ışıkta durduğunuzda motor da durduğu için maksimum yakıt verimliliği sağlanmış oluyor.

Bu yeni nesil otomobiller için üretilmiş Start-Stop özellikli aküler ise otomobilin ihtiyaç duyduğu enerjiyi sürekli olarak sağlamak için görev yapıyor. Start-Stop akünün farklarına baktığımızda yüksek şarj alma ve yüksek çevrim ömrüne sahip oluşları dikkat çekiyor.

Akü bakımı nasıl yapılır?

Akülerin uzun süre işlevlerini yerine getirebilmeleri için periyodik olarak bakımlarının yapılması gerekiyor. Bakımlarını yapmadığınız akü, aracınızın performansını düşürebileceği gibi yolda kalmanıza da sebep olabiliyor. Serviste akü bakımı yaptırabileceğiniz gibi basit birkaç adımda akünüzün bakımını kendiniz de yapabilirsiniz.

Akünüze bakım yaparken dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var.

Akü üzerindeki havalandırma deliklerinin açık olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Akü üzerine yağ ve yakıt bulaştırmamaya dikkat edilmesi gerekir.

Uzun süre kullanılmayan aküler kullanılmaya başlanmadan önce voltajı ve yoğunluğu ölçülmelidir.

Kışın akünün donmasını engellemek için tam şarj yapılabilir.

Eğer aracınızı 15-20 günden fazla kullanmayacaksanız akü kutup başlarını sökmeniz önerilir.

Ani hava değişimleri akünün patlamasına sebep olabilir.

Akü zayıflaması nasıl anlaşılır?

Akünüzün şarj durumunu serviste yaptıracağınız periyodik bakımlarda kontrol ettirmeyi ihmal etmemelisiniz. Yeni nesil bir otomobile sahipseniz akünün üzerinde bir gösterge göreceksiniz.

Yeşil renk, aracınızda herhangi bir problem olmadığı anlamına geliyor. Göstergede siyah renk görüyorsanız akünüzü şarj etmelisiniz, beyaz renk ise akünüzü değiştirmeniz gerektiğini anlatıyor.

Adnan Vardarlı / Otomobilhaber.com.tr – ÖZEL

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 1 YORUM
  1. Anonim dedi ki:

    Teşekkürler

BÄ°R YORUM YAZ