Otomobil Haber

AB İçinde Batarya Üreticileri 2035 Yılına Nasıl hazırlanıyor? Bizde Durum Ne?

İbrahim Aybar

İbrahim Aybar

Merhabalar,

Bu hafta yine 2035 yılından itibaren AB ülkelerinde fosil yakıtlı motorlara sahip taşıtların satışını önlemeye hazırlanan Avrupa Komisyonu Yeşil Mutabakat Planı’nın etkilerini yazmaya devam ediyorum.
Plan uyarınca AB ülkelerinde hızla artacak elektrik motorlu taşıtlar için gerekli batarya üretimini AB ülkeleri başarabilecek mi dersiniz? Mutlaka farkındasınızdır. Avrupa’ da satılan yeni elektrik motorlu taşıt adedi bu yılın ikinci çeyreğinde 2 kat artmış durumda. Bu gelişme, batarya ihtiyacının da aynı oranda artmakta olduğunu gösteriyor.
Şurası çok net ki Avrupa kıtası tedarik güvenliği nedenleriyle yerel batarya üretimini hızla artırmak zorunda. Bu konu, AB ülkelerinin uzak doğu ülkelerine olan bağımlılığını azaltmak için olduğu kadar, yeni iş ve istihdam imkanları için son derece önemli.
Her bir taşıtta yaklaşık 600 kg ağırlığa kadar çıkan batarya ünitesi, taşıtın değer zinciri içinde en önemli halka durumuna geliyor. Bu ünite halen yer yüzünde en çok Çin, Güney Kore ve Japonya’ da üretiliyor.
14 Temmuz 2021 tarihli Yeni yeşil Mutabakat planı ile AB içindeki otomotiv sektörüne bu konuda net bir mesaj verilmiş oldu. Nitekim, bu kuvvetli mesajı alan otomotiv markaları elektrik motorlu taşıt üretimine dönüş planlarını netleştirmeye başladılar.
Batarya üretimi konusunda geçtiğimiz on yıl boyunca işi ağırdan alan Avrupa’lı otomotiv markaları, AB içindeki 38 fabrikada toplam 40 Milyar € (47 Milyar $) yatırım ile yılda 1000 Gigawatt saat üretim kapasitesine çıkacaklar.
Bu bilgi, bir meslek örgütü olan Transport& Environment Derneği tarafından açıklandı. Örgüte göre; sağlanacak üretim kapasitesi ile taşıt başına ortalama 60 Kilowatt saat üzerinden 16,7 milyon adet taşıtın batarya ihtiyacı karşılanabiliyor.
Yapılan batarya yatırımlarından bir tanesi olan İsveç menşeli Northvolt‘ un halen inşa halindeki batarya fabrikasında, 2030 dan itibaren 150 Gigawatt saat kapasite ile üretim başlayacak.
Bu fabrikanın büyük ortağı Volkswagen grubu, 5 ayrı fabrika yatırımı için çalışmalar yaptığını da duyurdu.
Daimler ise Mercedes Benz ve Smart modelleri için dünyada 8 ayrı batarya fabrikası kuracağını bu ay başında açıklayan bir başka marka oldu. ilave olarak Daimler, 2025 yılından itibaren yeni ürün platformlarını sadece elektrik motorlu taşıtlar üzerine kuracak. 2030 yılından itibaren ise üretimini sadece bu taşıtlara kaydıracak.
Öte yandan bünyesinde tam 12 otomotiv markasını barındıran Stellantis Grubu, Avrupa ve Kuzey Amerika’da 5 ayrı batarya fabrikası kuracağını açıklayan diğer bir otomotiv grubu.
Tesla‘ya gelince: Bildiğiniz gibi Tesla, AB içindeki ilk batarya fabrikasını bu yıl bitmeden Berlin yakınlarındaki yatırımı ile üretime geçirecek. Bu fabrikanın 2030 yılında 250 Gigawatt saat kapasite ile batarya hücresi üreten en büyük fabrika olması hedefleniyor.
Avrupa Komisyonu’na göre AB içinde planlanan ve bir kısmı devam eden bu yatırımlar stratejik olarak Avrupa kıtasının bağımlılığını azaltacak nitelikte ve memnuniyet verici.
Tabii bir de işin hammadde tedarik konusu var. Batarya üretimi için bu konu son derece önemli. Yani, Lityum madenine büyük ölçüde talep söz konusu. Her ne kadar katı pil teknolojilerinde önemli gelişmeler olsa da Lityum stratejik önemini koruyor. Çek Cumhuriyeti ve Almanya topraklarında keşfedilen Lityum rezervlerine rağmen Avrupa kıtası Lityum temini için Uzak Doğu ülkelerinden, özellikle Çin’den ithalat yapmak durumunda.
Bir yandan yarı iletken çip tedariği, diğer yandan lityum tedariği konuları halen Avrupa için her an kriz potansiyeli barındırmaya devam ediyorlar.

Bütün bunlar olurken biz AB’ ye batarya üretip ihraç edebilecek miyiz? TOGG ile Çin’li Farasis arasında geçen yıl Ekim ayında yapılan protokol gereği işler nasıl ilerliyor? Ford Otosan‘ın kuracağını açıkladığı batarya fabrikası ümit veren önemli bir gelişme. Ülkemizdeki diğer otomotiv tedarikçisi kuruluşların ve TOGG yetkililerinin hazırlıkları yolunda mı? Onlara kolaylıklar dilemekten başka bir sözüm de yok. Şurası çok net: Giderek rekabetin çok fazla arttığı elektrik motorlu taşıtlar dünyasında batarya üretimi için elimizi çabuk tutmalıyız.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ