Otomobil Haber


2050 yılına kadar dünyada motorlu taşıt parkı nasıl şekillenecek?

İbrahim Aybar, elektrik motorlu araçların dünyadaki gelişimini ve Türkiye’nin bu gelişimdeki durumunu yazdı…

2050 yılına kadar dünyada motorlu taşıt parkı nasıl şekillenecek?

Merhabalar,

Bu yazımda sizlere; dünya yollarında dolaşan yaklaşık 1,4 milyar motorlu taşıtın 30 yıl içinde nasıl şekil değiştireceğine dair yapılan bir araştırmadan söz edeceğim.

https://www.smart-energy.com/industry-sectors/electric-vehicles/ adresli haber sitesinde 16 Şubat 2021 tarihinde bir haber yayınlandı. Haberin referans verdiği Wood Mackenzie araştırma kuruluşunun raporuna göre 2050 yılına kadar 700 milyon elektrik motorlu taşıtın yollarda olması bekleniyor.

Yine rapora göre 2050 yılında elektrik motorlu taşıt satışlarının yıllık 62 milyon adede ulaşması bekleniyor.

Rapor ayrıca 2047 yılı itibariyle bataryadan elektrikli (BEV), şarj edilebilen hibrit ( PHEV) ve yakıt hücreli (FCV) taşıt satışlarının içten yanmalı motora sahip taşıt satışlarını geçmiş olacağının altını çiziyor.

 

2025 yılı itibariyle Çin, ABD ve Avrupa pazarlarında toplam olarak yıllık 7 milyon adet elektrik motorlu taşıt satışı göreceğiz. 2030 itibariyle üretim maliyeti düştükçe bu sayı yılda 30 milyon satışa çıkacak.

2050 yılına geldiğimizde otomobil satışlarının Avrupa’ da % 86 sı, Çin’de % 81’i ve Kuzey Amerika’da % 78’i ağırlıklı olarak elektrik motorlu olacak. En çok elektrik motorlu taşıt üretip satacak otomotiv markalarının ise VW, Tesla, GM, Stellantis, Renault-Nissan ve Hyundai olacağı tahmin ediliyor.

Şarj altyapısı olarak 2050’de 416 milyon şarj noktasının faal olacağı hesaplanıyor. Bunların % 88’i evlerde kurulu olacak.

Avrupa’da pazar % 20 daralsa da, elektrik motorlu araçlar % 40 arttı

2020 yılında pandemi etkisiyle motorlu taşıt satışları % 20 civarında daralmış olsa da elektrik motorlu taşıtların satışları % 40 civarında arttı. Ağırlıklı olarak Batı Avrupa ülkelerinde uygulanan emisyon standartları bu artışın temel nedeni elbette. Diğer ülkelerin de bu emisyon standartlarını örnek alması halinde elektrik motorlu taşıt satışlarının daha hızlı artması kaçınılmaz.

Elektrik motorlu taşıt satışlarındaki artışa karşılık global fosil yakıtlı hafif ticari taşıtlarının yakıt ihtiyacının önümüzdeki 30 yılda sadece % 24 oranında azalacağı öngörülüyor. Bu tür taşıtların stokları nispeten daha yavaş erirken gelişmekte olan ekonomilerin talep artışı bu yavaşlamanın bir başka temel nedeni oluyor.

Elektrik motorlu araç satışlarını durdurmak için zam yaptık!

İşte dünyadaki gidişat bu. Biz ise bu ay başında elektrik motorlu taşıtların satışlarında uygulanan ÖTV’yi  motor gücüne göre 3 ila 4 kat artırarak frenleme yapmayı tercih ettik. Tamam da korkunun ecele faydası yok ki? Yan sanayimizi biran önce hazırlayalım. Paralel ithalat için gereken düzenlemeleri yapalım. Çok net belli: En büyük ihracat pazarımız olan AB ülkeleri toplam otomotiv ihracatımızın % 75’ini alırken kendi yönünü belli etti.

İhracatımız 10 yıl içinde yok olabilir!

Ford, Nissan, Land Rover ve Jaguar markaları da başka birçok marka gibi Avrupa’da üretip satacakları ürünleri  2030 yılına kadar tamamen elektrik motorlu taşıtlara dönüştürüyor. Ülkemizde üretip AB pazarlarına ihraç ettiğimiz motorlu taşıtları elektrik motorlu modellere döndürmezsek bu ihracat hacmimiz 10 yıl içinde yok olma riski taşımaz mı? Ülkemizde üretim yapan Renault, Fiat, Ford, Toyota, Hyundai gibi
markaların iç pazarımızda yeterince satamayacakları yeni nesil elektrik motorlu otomobilleri gelip ülkemizde üretmesi ne kadar mümkün olabilir? Onun için iç satışları frenlemek yerine elektrik motorlu taşıt üretimini ve iç satışları artıran tedbirlerin gerektiğini umarım iş işten geçmeden anlarız.

Her Perşembe Radyo Trafik’teyiz!

Bu arada bir bilgi daha vereyim: Her Perşembe günü sabah 10.00 ile 11.00 saatleri arasında Radyo Trafik frekansında ve onun Youtube kanalında canlı olarak otomotivin bugününü ve geleceğini konuşuyoruz. Beklerim.
Hepinize pandemiden uzak, sağlıklı günler diliyorum.
İbrahim Aybar
BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ