2050 yılına kadar dünyada motorlu taşıt parkı nasıl şekillenecek?
Ä°brahim Aybar, elektrik motorlu araçların dünyadaki geliÅŸimini ve Türkiye’nin bu geliÅŸimdeki durumunu yazdı…
Merhabalar,
Bu yazımda sizlere; dünya yollarında dolaşan yaklaşık 1,4 milyar motorlu taşıtın 30 yıl içinde nasıl şekil değiştireceğine dair yapılan bir araştırmadan söz edeceğim.
https://www.smart-energy.com/industry-sectors/electric-vehicles/ adresli haber sitesinde 16 Şubat 2021 tarihinde bir haber yayınlandı. Haberin referans verdiği Wood Mackenzie araştırma kuruluşunun raporuna göre 2050 yılına kadar 700 milyon elektrik motorlu taşıtın yollarda olması bekleniyor.
Yine rapora göre 2050 yılında elektrik motorlu taşıt satışlarının yıllık 62 milyon adede ulaşması bekleniyor.
Rapor ayrıca 2047 yılı itibariyle bataryadan elektrikli (BEV), şarj edilebilen hibrit ( PHEV) ve yakıt hücreli (FCV) taşıt satışlarının içten yanmalı motora sahip taşıt satışlarını geçmiş olacağının altını çiziyor.
2025 yılı itibariyle Çin, ABD ve Avrupa pazarlarında toplam olarak yıllık 7 milyon adet elektrik motorlu taşıt satışı göreceğiz. 2030 itibariyle üretim maliyeti düştükçe bu sayı yılda 30 milyon satışa çıkacak.
2050 yılına geldiÄŸimizde otomobil satışlarının Avrupa’ da % 86 sı, Çin’de % 81’i ve Kuzey Amerika’da % 78’i ağırlıklı olarak elektrik motorlu olacak. En çok elektrik motorlu taşıt üretip satacak otomotiv markalarının ise VW, Tesla, GM, Stellantis, Renault-Nissan ve Hyundai olacağı tahmin ediliyor.
Åžarj altyapısı olarak 2050’de 416 milyon ÅŸarj noktasının faal olacağı hesaplanıyor. Bunların % 88’i evlerde kurulu olacak.
Avrupa’da pazar % 20 daralsa da, elektrik motorlu araçlar % 40 arttı
2020 yılında pandemi etkisiyle motorlu taşıt satışları % 20 civarında daralmış olsa da elektrik motorlu taşıtların satışları % 40 civarında arttı. Ağırlıklı olarak Batı Avrupa ülkelerinde uygulanan emisyon standartları bu artışın temel nedeni elbette. Diğer ülkelerin de bu emisyon standartlarını örnek alması halinde elektrik motorlu taşıt satışlarının daha hızlı artması kaçınılmaz.
Elektrik motorlu taşıt satışlarındaki artışa karşılık global fosil yakıtlı hafif ticari taşıtlarının yakıt ihtiyacının önümüzdeki 30 yılda sadece % 24 oranında azalacağı öngörülüyor. Bu tür taşıtların stokları nispeten daha yavaş erirken gelişmekte olan ekonomilerin talep artışı bu yavaşlamanın bir başka temel nedeni oluyor.