Otomobil Haber


120 yıllık ezeli rekabet bu sefer işbirliğine gidebilecek mi?

Fiat Chrysler Grubu (FCA) ile birleÅŸtikten sonra  Stellantis adını alan grubun bir parçası haline gelen PSA, enerji devi Total  ve Güney Kore’li LG şirketiyle iÅŸbirliÄŸi halinde batarya üretimi için kendi yolunda yürümekte

120 yıllık ezeli rekabet bu sefer işbirliğine gidebilecek mi?

Merhabalar,

Bu yazımda size, birbiriyle 120 yılı aşkın süredir büyük bir rekabet içinde olan Fransa doğumlu Renault ve PSA grupları arasında doğan işbirliği imkânı üzerinde yorum yapmak istiyorum.

https://europe.autonews.com/automakers/ isimli internet gazetesinin bu ay yayınladığı bir haber oldukça ilginçti. Habere göre, Fransa CumhurbaÅŸkanı Emmanuel Macron’un bu iki büyük rakip grubu batarya üretimi için bir araya getirme hayali kolay gerçekleÅŸmeyecek görünüyor.

Fransa Hükümeti’nin bu işbirliğine 5 Milyar Euro destek vermeye hazır olması dahi bu birlikteliğin zor olacağı gerçeğini ortadan kaldırmıyor.

Önceki yazılarımda söz etmiÅŸtim. Fiat Chrysler Grubu (FCA) ile birleÅŸtikten sonra  Stellantis adını alan grubun bir parçası haline gelen PSA, enerji devi Total  ve Güney Kore’li LG şirketiyle iÅŸbirliÄŸi halinde batarya üretimi için kendi yolunda yürümekte.

Macron ise, bu işbirliğini sağlayarak 2030 yılına kadar büyük bir pazar haline gelecek batarya işinde Asya ülkelerine paçayı kaptırmamaya çalışıyor.  Böylece daha rekabetçi ve yerel batarya üretimini desteklemeyi düşünüyor.

Aslında Fransız ve Alman hükümetleri elektrifikasyon nedeniyle artık demode hale gelecek olan içten yanmalı motor ve aktarma organları yerine, elektrik motorlu taşıt maliyetinin %40’ını oluÅŸturan batarya üretimini kontrol etmek istiyorlar.

Alman VW ve BMW markaları, Ä°sveç ve Almanya’da fabrika kurmaya hazırlanan Northvolt ile beraber çalışıyorlar. Tesla ise Berlin yakınlarında kurmakta olduÄŸu üretim tesisinde batarya hücreleri üreteceÄŸini yakınlarda duyurmuÅŸtu. BMW ayrıca Almanya’nın Erfurt kentinde fabrika kurmakta olan Çin’li Amperex Tech. ile batarya temini için anlaÅŸmış durumda.

Gelişmeler böyle iken Renault ve Stellantis gruplarının şimdilik  bir araya gelmeleri imkân dahilinde görünmüyor. Macron ise, destekleriyle batarya işinin Airbus’u olarak adlandırdığı bu birlikteliğin peşini bırakmıyor.

Yapılan yorumlar, Renault’nun bu tarihsel rekabet nedeniyle PSA’nın bulunduÄŸu Stellantis grubuna tedarikçi olmak istemediÄŸi yönünde. Stellantis CEO’su ve eski Renault COO’su Carlos Tavares  ise Renault’ya kapılarının açık olduÄŸu mesajını vermiÅŸti.

EÄŸer iki ezeli rakip bir araya gelemez ise Stellantis grubunun kendi yolunda Total ile ilerlemesi tabii ki mümkün. Renault tarafında ise durum halen belirsiz. BaÅŸkan Jean-Dominique Senard, batarya fabrikasının Kuzey Fransa’da kendi fabrikalarına yakın bir bölgede olmasını tercih ediyor. CEO Luca de Meo ise bu konuda çeÅŸitli görüşmeler yapmayı sürdürüyor. Bu görüşmelerden ikisinin Zoe modelinin bataryalarını Polonya fabrikasında üreten LG ve Fransız start-up firması Verkor ile devam ettiÄŸini biliyoruz.

Tabii bu batarya üretimi konusu stratejik öneme sahip… Bu yıldan itibaren bir çok yeni elektrik motorlu taşıt modeli satışa sunulacak. 2050 yılına kadar yılda 62 milyon elektrik motorlu taşıtın satılacağını öngören bir araÅŸtırma raporundan bir önceki yazımda sizlere söz etmiÅŸtim. Batarya üretim kapasitesi bu yoÄŸunluÄŸu karşılayamaz ise öngörüler anlamlı olmayacak. Bloomberg, batarya üretiminin dominant adresi olan Asya kıtasında büyük bir geliÅŸme kaydedeceÄŸini düşünüyor.

AB ülkeleri, Avrupa’nın batarya üretiminde kendi ihtiyacını karşılayabilmesine yönelik teÅŸviklere hızla devam ediyorlar. Kolay deÄŸil, 2030 yılı itibariyle AB satışlarının %35’i elektrik motorlu taşıtlara ait olacak. Yılda 15 milyonu aÅŸan büyüklükten söz ediyoruz.

Avrupa Komisyonu, bu konuda ikinci destek paketini 6.1 Milyar Euro olarak ay içinde açıkladı. BMW, Stellantis grubuna dahil olan FCA ve Tesla bu desteği alacak markalar olarak açıklandı. Bunların yanı sıra kimyasallar ve güç grubu üreticileri de destekten yararlanacaklar.

Avrupa’nın yılda 15 milyon bataryalı ve/veya hibrit taşıt üretimi için sekiz ila on batarya fabrikasına ihtiyaç duyduÄŸu belirtiliyor. Ancak bu noktada ciddi bir darboÄŸaz var. Tesla da bu noktaya iÅŸaret ederek kendilerine ne kadar batarya verilirse onları hemen almaya hazır olduÄŸunu söylüyor. EÄŸer Renault Kuzey Fransa’da kendi batarya fabrikasını kurabilirse, Fransa halen kurulmakta olan ACC pil fabrikası ile birlikte toplam 2 fabrikaya sahip olabilir.

Sonuç olarak, sizi bilmem ama ben Fransız hükümetinin desteklerine bu iki ezeli rakip fazla direnemeyip el sıkışacaklar diyorum. İçinde Fransız hükümetinin %15 oranında hissesi olan Renault grubu eninde sonunda elini uzatacaktır. Bu yıl bitmeden sonucu görürüz bence.

Sizlere pandemiden uzak, sağlıklı günler diliyorum.

Ä°brahim Aybar

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAÅž

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BÄ°R YORUM YAZ